Sport/Autosport

Weer helemaal in de Formule 1, met dank aan Verstappen

Robert Doornbos terug in beeld

Door Frank Woestenburg

Robert Doornbos (links) geniet met volle teugen van Max Verstappen.

Robert Doornbos (links) geniet met volle teugen van Max Verstappen.

Telegraaf

Het is alweer even geleden dat Robert Doornbos voor het laatst in een Formule 1-auto plaatsnam. Bij Gamma Racing Day zal hij zichzelf na vier jaar weer eens in een krappe bolide proberen te wurmen. ,,Ik ben vooral benieuwd of ik er nog in pas”, zegt de oud-coureur met de nodige zelfspot.

Robert Doornbos (links) geniet met volle teugen van Max Verstappen.

Robert Doornbos (links) geniet met volle teugen van Max Verstappen.

Telegraaf

Bij voorgaande edities verzorgde Doornbos (35) geregeld taxiritjes over het TT-circuit in zijn rol als ambassadeur van hoofdsponsor Gamma. Dit keer mag hij gasten rondrijden in een two-seater die beschikbaar is gesteld voor het Formule 1-team van Renault. ,,Hartstikke leuk om te doen”, vindt Doornbos. En uitdagend: ,,Ik hoop dat mijn passagiers het ook leuk gaan vinden.”

Doornbos kent het circuit van Assen goed. Hij reed er diverse malen, onder andere met een ChampCar. Het bestuur van het TT-circuit onder voorzitterschap van Arjan Bos heeft aangegeven wel geïnteresseerd te zijn om het Formule 1-circus naar Drenthe te halen, indien de kans zich zou voordoen. Doornbos noemt het ‘de moeite waard om het idee te pitchen, zowel op politiek niveau als op multinational-niveau.’

,,Het zou mooi zijn als we de koppen bij elkaar kunnen steken en een conglomeraat kunnen opzetten van investeerders. Dat het enthousiasme in Nederland rond de Formule 1 enorm is weten we en dat we ook de komende tien jaar nog veel plezier gaan beleven aan Max in de F1 staat ook wel vast, maar een Formule 1-race in Nederland moet ook draagvlak hebben indien Max om een of andere reden zou wegvallen. Ik zeg: Go for it. En onderzoek in ieder geval de haalbaarheid. Maar eerlijk gezegd denk ik wel dat het uitermate lastig zal zijn. Door veel mensen wordt er te gemakkelijk over gedacht in mijn ogen.”

Maar als je zou moeten kiezen: Formule 1 in Assen of Zandvoort?

,,Assen bewijst ieder jaar met de TT veel mensen te kunnen ontvangen en de faciliteiten zijn goed en modern. Daarentegen heeft Zandvoort de traditie als belangrijke plus. Het is een lastige afweging want beide circuits hebben hun voor en nadelen.”

,,Voorlopig zie ik dat Prins Bernhard een beetje aan het lobbyen is en op bepaalde events zijn gezicht laat zien. Hij was bij de races in Monaco en Oostenrijk, dat doet hij goed. Vanuit Assen zie ik nog niemand de kar trekken, dus op dat vlak lopen ze een beetje een achterstand op. Aan de andere kant zou het circuit van Assen uitstekend op de F1-kalender passen, ook qua lay-out. En men heeft de ruimte. Zandvoort zou echt volledig op de schop moeten en ik vrees dat veel omwonenden dat totaal niet zien zitten. In Assen speelt dat probleem veel minder. De eerste buurman woont vijf kilometer verderop.”

Even iets anders, in hoeverre heeft de Max-hype ook jouw leven op z’n kop gezet? Je bent ineens weer volop in beeld, letterlijk en figuurlijk.

,,Ik ben na mijn carrière vrij snel de zakelijke wereld ingedoken, gebruik makend van mijn netwerk dat ik had opgebouwd in de Formule 1. Vervolgens zag ik Max opkomen en heb ik contact opgenomen met Ziggo en gezegd: ‘Ik weet zeker dat Max Formule 1 gaat rijden. Als ik jullie was, zou ik de F1 uitzendrechten gaan kopen’. Indertijd was Ziggo meer gefocust op andere sporten en met name voetbal. Ik heb toen ook meteen aangegeven dat ik graag, als het eenmaal zo ver was, de analyses zou willen verzorgen. Formule 1 is mijn grote passie en ondanks dat ik niet meer professioneel race, stroomt er nog steeds benzine door mijn aderen”

,,Het is nu mijn werk. Zo voelt het niet, want ik vind het ontzettend leuk om te doen. Er komt veel bij kijken want de technische ontwikkelingen in de F1 gaan hard en we hebben veel nieuwe F1 kijkers in Nederland dankzij Max. Het is veel meer dan een beetje praten rondom de races. Er komt ook een flinke voorbereiding bij kijken. Je wilt immers geen onzin verkondigen en de nieuwe kijkers op een leuke manier de ins en outs van de sport uitleggen.”

Max Verstappen heeft dit seizoen al ontzettend veel tegenslagen gehad. Kun jij je een beetje in zijn situatie verplaatsen?

,,Nou, ik weet wel hoe het voelt om door de techniek in de steek te worden gelaten. Alleen, Max zit natuurlijk in een totaal andere positie dan ik destijds. In mijn F1-tijd bij Minardi was het al een wonder als je een race kon uitrijden zonder mechanische pech, dat wist je. En als je uitviel bij Red Bull en je lag tiende, elfde of twaalfde, dan deed het minder pijn dan als je, zoals bij Max, voor een podiumplaats of een overwinning meestrijdt.”

,,Eigenlijk kan ik de teleurstelling die Max moet voelen alleen een beetje vergelijken met mijn tijd in de IndyCar… Toen ben ik ook weleens stilgevallen terwijl ik in eerste of tweede positie lag. Ja, daar ben je dan dood- en doodziek van. Het voordeel van de Formule 1 is wel dat je altijd weer snel een volgende race hebt om je te revancheren.”

,,Voor Max is het alleen extra zuur dat hij in Daniel Ricciardo ook nog eens een teamgenoot heeft die wel steeds op het podium staat. Met het broodnodige geluk, laten we dat niet vergeten. Zijn overwinning in Baku kwam tot stand in een soort van casino, die kreeg hij echt cadeau. Ricciardo is ook een heel goede coureur, maar Max is beter. Vorig jaar liet Max nog weleens wat steekjes vallen in de kwalificaties, maar ook dat kunstje heeft nu onder de knie. Als je puur kijkt naar rondetijden en dat soort zaken, dan is hij binnen Red Bull echt de bovenliggende partij. De leek kijkt misschien alleen naar de WK-punten die iemand heeft gescoord, maar ik kijk verder. Ik analyseer alles en zonder een Max-bril op te hebben durf ik te zeggen dat hij echt de man in vorm is. Max heeft heel veel lef en is intelligent, dat samen resulteert in een supertalent wat meer dan het maximale uit zichzelf en de auto kan halen. Alleen het geluk moet een keer zijn kant opkomen. De GP in Silverstone liet zien dat hij, ondanks de minste racekilometers van iedereen dit seizoen, beschikt over waanzinnige racecraft. Vraag maar aan Vettel…”

Heb je wel een Max-bril op soms?

,,Nee, ik vind van niet. Ik ben kritisch als het moet. Maar het punt is gewoon dat ik hem niet meer kan betrappen op foutjes. Wat Max soms laat zien in de minimale tijd dat hij in de auto zit, is fucking indrukwekkend en bij vlagen briljant.”

Wat verwacht je nog van de rest van het seizoen?

,,Voor de titel doet hij niet mee. Dat wisten we eigenlijk al sinds de eerste wintertest in februari in Barcelona. En de derde, vierde of vijfde plaats in de WK-eindstand, interesseert Max echt helemaal niets. Het voordeel van die instelling is dat je dan ook all-in kunt gaan, ongeacht de condities. Ik bedoel, je hoeft nergens rekening mee te houden of op safe te spelen. Naarmate het kampioenschap vordert, zullen Lewis Hamilton en Sebastian Vettel meer en meer op elkaar gaan letten. Tegen die tijd heeft Max hopelijk een tank van een auto qua betrouwbaarheid en zit het ook met de snelheid goed. En dan? Ja, dan gaat hij ieder weekend voor de jackpot. Laten we het hopen. Een beetje een Max-bril, dat mag toch wel?”

Lees meer over

Door Frank Woestenburg