Nieuws/Sport
3157213
Sport

Bendsneyder met meer motivatie na ongeval

Bo Bendsneyder op archiefbeeld

Bo Bendsneyder op archiefbeeld

UTRECHT - Met een ijzeren pin door zijn hele scheenbeen begint motorracer Bo Bendsneyder aan zijn vierde jaar in het wereldkampioenschap wegrace. Het is een aandenken aan zijn memorabele ongeval vorig jaar oktober in de Grand Prix van Japan. Zijn motor ontplofte en een stuk metaal doorboorde het bot.

Bo Bendsneyder op archiefbeeld

Bo Bendsneyder op archiefbeeld

,,Het herstel duurde lang, maar alles is goed nu. De boel zit goed vast en ik ben fit voor het seizoen’’, zegt de 19-jarige Rotterdammer, die de komende twee jaar de troef is in de Moto2 bij RW Racing GP, het Nederlandse team van de Drentse zakenman Roelof Waninge. Hij maakt zich op voor testraces in Jerez. Het kampioenschap begint op 10 maart met de Grand Prix van Qatar.

Het team van Waninge is al jaren actief in het WK wegrace en hunkert naar succes. ,,Resultaten zijn bepalend in onze sport en ik denk dat we dit jaar heel goed staan opgesteld'', meent teammanager Jarno Janssen. ,,We hebben met Bo een talentvolle rijder en verder een heel goed pakket. We gaan veel mensen verrassen.’’

RW Racing GP probeerde het eerder met Nederlandse coureurs, maar Jasper Iwema en Scott Deroue konden de hooggespannen verwachtingen niet waarmaken. Met de in 2016 overleden Spanjaard Luis Salom boekte het team de beste resultaten. Hij eindigde in 2012 als tweede in het kampioenschap van de Moto3. ,,Het doet me deugd weer een Nederlandse coureur te hebben en ik verwacht dat we dit jaar top tien kunnen rijden’’, aldus Waninge, die zijn team presenteerde op de Motorbeurs in Utrecht.

Bendsneyder debuteerde in 2016 niet onverdienstelijk in de Moto3; hij stond dat jaar zelfs twee keer op het podium (twee keer derde). De twee daaropvolgende jaren lukte het hem niet door te stoten. Vorig jaar was zelfs een dieptepunt. Hij behaalde in de Moto2 slechts twee WK-punten. ,,Het was een lastig jaar omdat het team het hele seizoen geen vernieuwingen doorvoerde. Maar in een moeilijk jaar leer je veel en hopelijk kan ik dat nu in iets positiefs omzetten. Ik ben gemotiveerder dan ooit en wil heel graag laten zien wat ik kan.’’

De eerste testrondjes die hij eerder deze maand in Valencia aflegde op zijn nieuwe machine - die een chassis van het Japanse NTS combineert met een motorblok (735 cc) van Triumph - stemden hem optimistisch. ,,Ik doe geen boude voorspellingen. Bij de eerste testraces in Jerez zullen we pas echt zien waar de motor toe in staat is, maar mijn eerste kennismaking voelde goed. Chassis en motor lijken goed bij mijn rijstijl te passen.’’