Sport/Autosport
34068770
Autosport

Max Verstappen baalt van mislopen laatste ronde

Max Verstappen klimt uit zijn auto.

Max Verstappen klimt uit zijn auto.

BARCELONA - Max Verstappen moest zich tevreden stellen met een tweede plek in de kwalificatiesessie voor de Grand Prix van Spanje. De Limburger moest zijn laatste rondje al snel afbreken vanwege plotseling verlies van vermogen.

Max Verstappen klimt uit zijn auto.

Max Verstappen klimt uit zijn auto.

„Het is moeilijk om te zeggen of ik anders pole position had gepakt, maar ik kon die laatste run niet doen. Ik verloor opeens power, dat is erg jammer. Die laatste ronde had ik graag willen rijden. Als je naar de rest van het weekeinde kijkt, is starten op de eerste startrij verder een prima prestatie”, aldus Verstappen. De Limburger moest zijn laatste rondje al snel afbreken vanwege plotseling verlies van vermogen, naar aanleiding van een probleem met het DRS-systeem.

Inhalen is in Barcelona normaal gezien moeilijk, maar Red Bull heeft de laatste races wel bewezen dat het beter met de staat van de banden om kan gaan dan Ferrari. Verstappen: „Zondag wordt het weer erg heet, dus het is te hopen dat onze auto opnieuw wat vriendelijker voor de banden is. Dat is nu nog lastig in te schatten.”

Charles Leclerc maakte een fout in Q3, maar zijn tweede rondje bleek uiteindelijk ruim voldoende voor zijn vierde pole position van het jaar. Hij bewees dat hij onder druk op zijn best is. „De auto was fantastisch”, zei de coureur van Ferrari. „Dat ik een spin maakte in die chicane was helemaal mijn fout en ik wist dat ik maar één kans had om het goed te maken. Het lukte me om alles in die ene ronde te persen.”

Leclerc wou de dertiende pole in zijn carrière niet verheffen tot zijn beste ronde ooit, maar de leider in het kampioenschap was er wel over te spreken. „Zeker gezien de lastige omstandigheden was het wel een speciaal rondje.”

Die poleposition is van groot belang in de Spaanse race. Inhalen is traditioneel lastig op het circuit nabij Barcelona; van de laatste acht races won zes keer de coureur die van de eerste startpositie vertrok. Leclerc heeft bovendien met zijn snelle ronde in een stabiele auto het bewijs gekregen dat de ’upgrade’ die Ferrari heeft doorgevoerd in de auto goed heeft uitgepakt.

„Maar ik ben voorzichtig. Ik begin de race vanuit de beste positie, maar wij hebben in vergelijking met Red Bull tot dusver veel meer last gehad van de bandenslijtage. Max staat bij de start vlak achter mij, dus als ik mijn banden niet goed kan houden, verlies ik”, aldus Leclerc, die na vijf races 19 punten voorsprong heeft op Verstappen in de WK-stand. De warmte in Barcelona, waar het kwik naar 30 graden Celsius is gestegen, draagt bij aan de moeilijkheden. Op heet asfalt slijten de banden van de Formule 1-auto’s nog sneller.