Sport/Autosport
34195188
Autosport

Tegenvaller voor Ricciardo en Hülkenberg

Update: Renault accepteert ’te zware’ straf

Daniel Ricciardo

Daniel Ricciardo

De Formule 1-coureurs Daniel Ricciardo en Nico Hülkenberg zijn uit de uitslag van de Grote Prijs van Japan geschrapt.

Daniel Ricciardo

Daniel Ricciardo

Beiden rijden voor Renault. De internationale automobielfederatie FIA strafte de Franse renstal wegens het gebruik van een illegaal onderdeel in het remsysteem tijdens de race op 13 oktober.

De Australiër Ricciardo eindigde in Japan op de zesde plaats. Teamgenoot Hülkenberg finishte als tiende in de race, die door de Fin Valtteri Bottas (Mercedes) werd gewonnen. Max Verstappen (Red Bull) viel na veertien ronden in Suzuka uit, na een aanrijding vlak na de start met Ferrari-rijder Charles Leclerc.

Het team van Racing Point had een protest ingediend bij de FIA over de toepassing van Renault, dat de verdiende WK-punten in Japan moet inleveren vanwege de diskwalificatie van de twee rijders.

UPDATE - donderdag 24 oktober 18.35 uur: Renault heeft donderdag besloten om niet in beroep te gaan, al zijn de Fransen het niet eens met de straf.

„We betreuren de beslissing van de stewards en met name de zwaarte van de straf die is opgelegd. Naar onze mening staat de straf niet in verhouding met het voordeel dat de coureurs zouden hebben gehad. Vooral niet aangezien het een innovatief systeem betreft dat volledig legaal is verklaard. Het is ook niet consistent met eerdere straffen die voor vergelijkbare overtredingen zijn uitgedeeld, iets wat door de stewards ook erkend wordt, maar waarvoor zij verder geen argumenten aandragen. Echter, omdat we geen ander bewijs kunnen opvoeren naast hetgeen we al hebben aangeleverd om de legaliteit van ons systeem aan te tonen, wensen wij niet meer tijd en moeite in deze kwestie te steken. Dit is een hulpmiddel dat de belasting van de coureur vermindert, maar geen invloed heeft op de prestaties van de auto. Om die reden hebben wij besloten om niet in beroep te gaan tegen de beslissing van de stewards.”

Renault belooft in de toekomst wel voorzichtiger te werk te gaan. „De F1 zal altijd een plek blijven waar gespeurd wordt naar de kleinst mogelijke kansen om een competitief voordeel te verkrijgen. Dit hebben wij ook altijd gedaan en dit zullen we blijven doen, maar dan wel met strengere interne procedures alvorens innovatieve oplossingen naar het circuit te brengen.”