’Stuiter-richtlijn’ in Formule 1 gaat in vanaf Grand Prix van Frankrijk
Met name het team van Mercedes heeft veel last van het zogeheten porpoising.
Ⓒ ANP/HH
Autosportfederatie FIA kondigde onlangs veiligheidsmaatregelen aan om het gestuiter van de huidige Formule 1-auto’s tegen te gaan. Die technische richtlijn gaat in vanaf de Grand Prix van Frankrijk (24 juli).
Met name het team van Mercedes heeft veel last van het zogeheten porpoising.
Ⓒ ANP/HH
De FIA heeft inmiddels een metriek vastgesteld, als het gaat om de manier waarop een auto verticaal beweegt. Teams hebben nu nog twee race-weekenden (Silverstone en Spielberg) om te bekijken of ze hun auto moeten aanpassen en, zo ja, in welke mate.
Eerder werd al bekend dat van auto’s die te veel stuiteren anders de rijhoogte moet worden verhoogd. Het gestuiter zal dan grotendeels verholpen zijn, maar een auto verliest dan veel neerwaartse druk en dus snelheid. Met name het team van Mercedes heeft veel last van het zogeheten porpoising, al kwam dat op het stratencircuit van Baku met een lang recht stuk van meer dan twee kilometer meer tot uiting dan een week later in Montreal.
In de technische richtlijn van de FIA staat ook waarop wordt gelet als het gaat om de slijtage van de plank aan de onderkant van de auto, die als eerste de grond raakt.
Formule 1 nieuwsbrief
Ontvang ieder raceweekend het laatste Formule 1 nieuws.
Ongeldig e-mailadres. Vul nogmaals in aub.
Lees hier ons privacybeleid.
FlinQ Slimme Mobiele Airco - 15.000 BTU
Refurbished HP EliteBook 720 G2
Ten Cate Cool Night Kussen
MOA 3-in-1 Aircooler
FlinQ Slimme Mobiele Airco - 15.000 BTU
Refurbished HP EliteBook 720 G2
Ten Cate Cool Night Kussen
MOA 3-in-1 Aircooler