Dit jaar zou het allemaal weer gaan gebeuren voor Ferrari, de unanieme ’winnaar’ van de wintertests in Barcelona. Na tien races staat de teller gewonnen races echter nog op nul. De zaterdag voor de Grand Prix van Duitsland was een volgend epos in een Italiaans drama. Een stoeltje bij het oudste team in de Formule 1 team is voor bijna elke (jonge) autocoureur dé droom. Voor Charles Leclerc in mindere mate, maar zeker voor Sebastian Vettel begint dit seizoen steeds meer op een nachtmerrie te lijken. De Duitser ligt zwaar onder vuur na een rits cruciale fouten. In zijn vaderland leken alle voortekenen nog zo goed, maar ging het juist op technisch vlak mis. Inhaalrace Vettel kwam helemaal niet in actie tijdens de kwalificatiesessie door een probleem met de turbo. Leclerc, de man die de laatste weken zulke mooie duels uitvocht met Max Verstappen, moest in Q3 verstek laten gaan door een brandstofprobleem. Hem wacht een inhaalrace vanaf plek 10. Vettel en Leclerc toonden zich strijdbaar na de kwalificatie, maar beseffen ook dat Ferrari opnieuw een grote kans heeft laten liggen. De rode brigade oogde het hele weekeinde al sterk op de Hockenheimring. Op het moment dat het moest vierde de dramatiek toch weer hoogtij. Al is er zondag tijdens de race nog kans op herstel. Niet voldoende Dat een ijzersterke motor alleen niet voldoende is in deze sport, bewijst Ferrari dit jaar als geen ander. Al zorgden juist problemen met de krachtbron ervoor dat Leclerc de tweede race van dit seizoen in Bahrein niet op zijn naam schreef. Vettel deed zichzelf de das om door een fout te maken in Canada en een weliswaar discutabele straf te krijgen. Het zijn wel de twee races die Ferrari had moeten of in ieder geval had kunnen winnen. De nieuwe teambaas Mattia Binotto heeft een overwinning nodig, waar ook zijn coureurs zo naar snakken. Zoveel problemen in een seizoen vallen niet meer onder de noemer pech. Niet voor niets zei Verstappen donderdag nog dat zijn team Red Bull Racing op ’stressmomenten’ veel beter presteert dan Ferrari. Eigen job Verstappen liet de problemen van Ferrari tijdens de kwalificatiesessie zoveel mogelijk langs zich heen gaan. „Het kan iedereen gebeuren. Als ik zoiets op het scherm zie gebeuren, boeit het me eerlijk gezegd niet zoveel, want ik focus me natuurlijk op mijn eigen job”, aldus de Limburger, die dankbaar profiteerde van de Italiaanse problemen en zondag vanaf de tweede plek start. Hij houdt nog wel rekening met Ferrari, zeker met Leclerc. „Ik had al verwacht dat ze hier vrij snel zouden zijn. Hun topsnelheid is natuurlijk geweldig en de lay-out van het circuit ligt hen ook. Ik verwacht dat ze tijdens de race wel naar voren komen.” Na de prachtige races in Oostenrijk en Engeland kan ook de Grand Prix in Hockenheim weer zeer interessant worden. Zeker als het ook nog gaat regenen. Tijdens de kwalificatie bleef het droog. „Het zal 24 of 25 graden zijn, dus niet zo warm als in Oostenrijk”, aldus Verstappen. „We werken er met z’n allen hard aan om het gat met Mercedes te dichten. In de race zijn we vaak competitief, dus we zullen zien hoe het loopt.” Betere start Dat laatste is nog enigszins lastig in te schatten, ook omdat Verstappen na wat problemen in de tweede kwalificatiesessie op de zachtste band start. De Nederlander begint voor de zevende keer in zijn Formule 1-loopbaan vanaf de tweede plek. De laatste keer in Oostenrijk resulteerde dat in een zege. Al zal Verstappen, die in Spielberg terugviel naar de zevende plek, nu wel een betere start wensen.