Sport/Tennis
8015
Tennis

Tennisbond trekt van leer tegen Van den Hoogenband

Pieter van den Hoogenband

Pieter van den Hoogenband

De directie van de Nederlandse tennisbond was vorige week onaangenaam verrast door de column van Pieter van den Hoogenband in deze krant. In een open brief aan de voormalig topzwemmer, die vandaag wordt gepubliceerd op de website van de KNLTB, staat dat Van den Hoogenband de bijl wil zetten aan de wortels van het verenigingsleven in Nederland.

Pieter van den Hoogenband

Pieter van den Hoogenband

,,Wat krijgen we nou?’’, dacht Erik Poel, directeur van de tennisbond, toen hij de column onder ogen kreeg. ,,Ik geloof helemaal niet dat alles beter gaat worden wanneer we de sportbonden opheffen en maar kijken wat er gebeurt. Als we de sport laten organiseren door het bedrijfsleven krijgt het dus een commerciële inslag en zal het duurder worden. Sportbonden hoeven geen winst te maken en kunnen dingen betaalbaar houden.’’

Poel had behoefte te reageren op de column, al snapt hij ook wel dat Van den Hoogenband vooral wilde prikkelen door voor te stellen om de sportbonden maar op te heffen. ,,Ik zie het als een oproep aan de bonden om met de juiste dingen bezig te zijn en opnieuw het bestaansrecht te bewijzen. Maar daar zijn we met de KNLTB al druk mee bezig.’’

KNLTB-directeur Erik Poel

KNLTB-directeur Erik Poel

In de brief op de website van de bond wordt Van den Hoogenband persoonlijk aangesproken. ,,Je vergelijkt jezelf hardop met Donald Trump, die ook schopt tegen de gevestigde orde. De vergelijking is treffender dan je zelf misschien denkt. Immers, je vergroot één negatief aspect van het bestaande systeem en verzuimt de talloze positieve aspecten van dit systeem te benoemen. Want die zijn er onmiskenbaar. En je pleit voor het afschaffen van bestaande structuren, maar draagt geen alternatief aan. Je spreekt slechts de hoop uit dat vroeg of laat ondernemers ‘in het gat zullen springen die sporters als klanten gaan behandelen in plaats van leden’.

,,Feitelijk zet je hiermee de bijl aan de wortel van het unieke (sport)verenigingsleven in Nederland’’, zo staat te lezen in de brief van de bond. ,,Een doe je miljoenen Nederlanders tekort die naar volle tevredenheid sporten bij één van de 25.000 sportverenigingen in Nederland. Zij willen helemaal niet als klant worden behandeld. Klanten en leden verschillen fundamenteel van elkaar. Een klant neemt een product of dienst af, een lid draagt ergens aan bij. Het zijn twee volledig verschillende doelgroepen die op zoek zijn naar volledig verschillende producten.’’

De tennisbond pretendeert zich ook te richten op de tennissers die liever niet gebonden willen zijn. Ze werden door Van den Hoogenband in zijn column de Bewust Ongebonden Sporter (BOS) genoemd: ,,Voor hen ontwikkelen we nieuwe producten, vaak samen met ondernemers én verenigingen. Een voorbeeld hiervan is Tennis Credits, een pilot die draait in Amersfoort, Dordrecht en Zwolle, waarbij de ongebonden tennisser geheel vrijblijvend de baan op kan. Geen verplichtingen, maar wel van harte welkom bij de clubs die de tennissport kennen. We willen niet ontbinden, maar iedereen die van de tennissport geniet, verbinden.’’