Sport/Autosport
8076
Autosport

Verstappen verwacht dat nieuwe technische regels helpen

'Regenraces vanaf 2017 beter te doen'

De verregende GP van Brazilië.

De verregende GP van Brazilië.

De wedstrijdleiding van de Grand Prix van Brazilië kreeg veel kritiek op onder meer het meermaals stilleggen van de race. Dankzij de nieuwe technische regels moet een regenrace volgend jaar beter kunnen verlopen, aldus Max Verstappen.

De verregende GP van Brazilië.

De verregende GP van Brazilië.

De start van de Formule 1-race op het circuit van Sao Paulo werd eerst al uitgesteld wegens regenval. Vervolgens legde het veld de eerste zeven ronden af achter de safety car. Als gevolg van crashes op de natte baan werd de wedstrijd tweemaal stilgelegd met een rode vlag.

Aquaplaning

Voornaamste titelkandidaat Nico Rosberg wijdde na de race de hoge moeilijkheidsgraad aan de Pirelli-regenbanden, die volgens hem niet goed overweg kunnen met aquaplaning. Mercedes-teamgenoot Lewis Hamilton sloot zich daarbij aan, maar stelde ook dat een regenrace nu eenmaal niet gemakkelijk hoort te zijn.

"Het is een combinatie van de trekkracht van de auto's en het feit dat we nu met weinig neerwaartse druk rijden", legde Verstappen uit. "Volgend jaar moet dat opgelost zijn, dan zijn de auto's veel beter te besturen omdat we met meer neerwaartse druk zullen rijden." De Nederlander van Red Bull Racing beaamde ook dat de regenbanden verbeterd zouden kunnen worden.

Gevaarlijk

Verstappens voormalige teamgenoot Carlos Sainz noemde de omstandigheden in Sao Paulo ronduit gevaarlijk: "Ik snap de beslissingen van de raceleiding wel, want er was echt veel aquaplaning."

"Vanuit huis is het erg makkelijk om te zeggen: 'Oh, waarom racen ze niet, dat kan toch niet!' Maar het was echt heel moeilijk. Kimi Räikkönen spinde tien meter voor mij met driehonderd kilometer per uur. Kun je nagaan wat een crash dat had kunnen zijn!"

De Spanjaard van Toro Rosso leverde niettemin een nette prestatie door als zesde over de eindstreep te komen: "Ik ben enorm blij. Op een droge baan waren we 2,5 seconden per rondje langzamer dan de leiders, in de regen konden we even snel rijden - wat aantoont dat onze auto best oké is."