Sport/Autosport

TT-circuit hoopvol na positieve beoordeling race-directeur

Formule 1 in Assen stap dichterbij

Assen aast op de Formule 1.

Assen aast op de Formule 1.

AFP

De Formule 1-droom in Assen is springlevend. Het TT-circuit heeft een positieve beoordeling ontvangen van Charlie Whiting, race-directeur van autosportfederatie FIA. De aanpassingen aan de baan die nodig zijn om de koningsklasse in de autosport te verwelkomen, zijn nihil.

Assen aast op de Formule 1.

Assen aast op de Formule 1.

AFP

Arjan Bos, voorzitter van het TT-circuit, verwacht dat de door te voeren aanpassingen maximaal twee miljoen euro kosten. Het gaat vooral om het aanbrengen van kerbstones, vangrails en zogeheten Tecpro Barriers. Whiting, die vorige week vrijdag langskwam in Assen, adviseerde ook nog om de Stubben-bocht te verbreden en het lange rechte stuk (Veenslang) te verlengen om daar een DRS-zone van te maken. Alle aanpassingen hebben geen invloed op de lay-out van het befaamde motorcircuit.

,,De aanpassingen zijn eigenlijk zo gepiept”, oordeelt de enthousiaste Bos. ,,We zijn er nog lang niet, maar het is mooi om te horen dat Whiting zo positief is over het circuit, de moderne faciliteiten en de staat van het onderhoud. We hebben altijd gezegd dat we hopen om de Grand Prix binnen drie jaar terug naar Nederland te halen. Op dit moment schat ik de kans in op 50/50.”

Arjan Bos

Arjan Bos

De Telegraaf

Na de eerdere positieve beoordeling van het circuit via computersimulaties, is de positieve analyse van Whiting een volgende stap voor het TT-circuit. Op korte termijn wordt een delegatie van FOM (Formula One Management) verwacht om de faciliteiten op en rond het circuit te beoordelen. Aangezien ‘Assen’ jaarlijks een groot, populair evenement als de MotoGP organiseert, lijkt dat eveneens geen problemen op te leveren.

Lees ook: - Assen wil Formule 1 al in 2019: 'Het is nu of nooit'

20 miljoen euro per jaar

Vindt het TT-circuit daarna een promotor – er is al interesse uit binnen- en buitenland – om de Grand Prix te organiseren, dan lijkt niets een aanvraag voor een Formule 1-licentie in de weg te staan. De aangevraagde keuring bij de FIA is voor een zogenoemde Grade 1-licentie, die nodig is om een race te kunnen organiseren. Wanneer Assen in de toekomst daadwerkelijk op de racekalender komt, kost een licentie 20 miljoen euro per jaar. Het circuit kan maximaal 110.000 toeschouwers ontvangen, zoals dat ook het geval is tijdens de MotoGP. Het TT-circuit staat in nauw contact met gemeente en provincie, die een Formule 1-race ook zien zitten, en MotoGP-organisator Dorna.

Het circuit van Assen vanuit de lucht.

Het circuit van Assen vanuit de lucht.

Aerovista Luchtfotografie

Zandvoort

Ook het circuit van Zandvoort onderzoekt de mogelijkheden voor een terugkeer van het Formule 1-circus. In de in november gepresenteerde haalbaarheidsstudie bleek dat ook daar in theorie mogelijk, alhoewel de kosten voor de aanpassingen aan het circuit vele malen hoger liggen. 

Lees meer over