Sport/Autosport

Nadeel Verstappen verdwijnt volgend jaar

F1-coureurs in 2019 met speciale handschoenen

Door Van onze Telesportredactie

Max Verstappen doet zijn handschoenen uit.

Max Verstappen doet zijn handschoenen uit.

EPA

De coureurs in de Formule 1 gaan volgend seizoen met biometrische handschoenen racen. Dat is dinsdag besloten tijdens een bijeenkomst van de Strategy Group en de F1-commissie van de FIA in Parijs.

Max Verstappen doet zijn handschoenen uit.

Max Verstappen doet zijn handschoenen uit.

EPA

De maatregel wordt genomen om de veiligheid in de sport te bevorderen. De sensoren in de handschoenen sturen tijdens de race persoonlijke gegevens, zoals de hartslag, naar de medische crew en op de manier kunnen mensenlevens worden gered, zo stelt de mondiale autosportbond in een verklaring.

De FIA gaf een incident uit 2015 als voorbeeld. Tijdens de derde vrije training voor de Grand Prix van Rusland knalde Carlos Sainz hard de bandenstapel in. De Spanjaard, destijds rijdend voor Toro Rosso, belandde onder de banden. Doktoren konden daardoor moeilijk contact leggen me Sainz en zagen ook niet of hij in orde was. 

Bekijk hier de beelden van het incident van Sainz.

Een beeld van de bolide van Carlos Sainz na zijn crash in Rusland.

Een beeld van de bolide van Carlos Sainz na zijn crash in Rusland.

Hollandse Hoogte

Een andere maatregel die werd aangekondigd was de verhoging van de brandstoflimit: van 105 naar 110 liter. Dit zodat de coureurs hun motor tijdens de race constant maximaal kunnen laten draaien. Echter: door het feit dat een rijder per seizoen slechts drie motoren mag gebruiken, lijkt de aanpassing weinig effect te gaan sorteren. 

Ook gaat het gewicht van de coureurs in 2019 los worden gezien van het gewicht van de auto. Het minimale gewicht van de coureur plus zijn stoeltje zal naar verwachting worden vastgesteld op 80 kilogram. Is een coureur lichter dan wordt er balast onder zijn zitje geplaatst. Op dit moment mag extra gewicht nog overal in de bolide worden geplaatst, waardoor soms een voordeel kan ontstaan qua balans. Het nadeel van langere en zwaardere coureurs, zoals Max Verstappen (1.80) en Esteban Ocon (1.86) verdwijnt op die manier. 

Alleen de World Motor Sport Council moet nog akkoord gaan, voordat de regelwijzigingen definitief worden. Normaal gesproken een formaliteiten wanneer de Strategy Group en de F1-commissie van de FIA akkoord zijn.

Over aanpassingen van de aerodynamica-regels wordt de komende periode nog verder overlegd. Bovendien moeten er nog enkele onderzoeken worden volbracht. Aan het einde van de maand willen de partijen op dat gebied definitief enkele knopen doorhakken. 

Lees meer over