Sport/Autosport

'Met aerodynamische aanpassingen was dit niet gebeurd'

Brawn: 'Botsing Red Bull had voorkomen kunnen worden'

Door Van onze Telesportredactie

Ross Brawn.

Ross Brawn.

VI Images

De sportief directeur van de Formule 1,  Ross Brawn,  is van mening dat de dramatische botsing tussen Red Bull-teammaten Max Verstappen en Daniel Ricciardo tijdens de GP van Azerbeidzjan voorkomen had kunnen worden met enkele aerodynamische aanpassingen. 

Ross Brawn.

Ross Brawn.

VI Images

,,Toen Daniel uiteindelijk zijn lijn gekozen had en Max toch weer van richting veranderde, moest de Australiër opeens dealen met een wagen die erg licht werd aan de voorkant, wegens turbulentie door de Red Bull voor hem", aldus Brawn tegen Sky.

Hij vervolgt: ''Hierdoor werd Daniel niets meer dan een passagier in zijn eigen auto, met weinig tot geen opties om deze plotselinge situatie te managen. Hij kon zijn richting niet meer veranderen; zijn laatste poging was hard remmen, maar ook dat mocht niet meer baten."

De Red Bull-coureurs vielen in de 40e ronde uit na onderlinge crash.

De Red Bull-coureurs vielen in de 40e ronde uit na onderlinge crash.

Hollandse Hoogte

Inhalen

De drie Formule 1-races die volgden op de oersaaie Grand Prix van Australië zorgden stuk voor stuk voor spektakel, maar toch worden de regels voor volgend seizoen aangepast om inhalen gemakkelijker te maken. 

De regelgeving voor de voorvleugels wordt minder complex, zodat het makkelijker wordt om dicht op een voorligger te rijden. Ook komt er een diepere achtervleugel, zodat het DRS-systeem meer voordeel gaat bieden.

"Het is belangrijk om te melden dat deze beslissingen zijn genomen na een intense periode van onderzoek door de FIA, gesteund door de meerderheid van de teams. Een goede spirit en samenwerking om zo tot een verbeterde en spectaculaire Formula 1 te komen. Dat is toch wat de fans willen", sluit hij af.