Nieuws/Tech

Facebook stopt met 'vriendenreclame'

Profielensite Facebook gaat in april stoppen met het gebruiken van teksten van gebruikers in advertenties. De reclamemethode is zo controversieel dat het bedrijf de mogelijkheid voor bedrijven maar helemaal schrapt.

Het advertentietype stelde Facebook in staat om berichten van gebruikers - bijvoorbeeld een positief zinnetje over een specifiek merk of een check-in bij een winkel - aan de betreffende merken aan te bieden als advertentiemogelijkheid. Als het bedrijf hierop inging, werd de tekst verpakt als reclame en getoond aan vrienden van de plaatser van het oorspronkelijke bericht, zonder dat deze hiervoor toestemming hoefde te verlenen.

Vrijwel direct na de aankondiging van deze methode rezen gebruikers op in protest. Facebook werd aangeklaagd wegens privacyschending en schikte de zaak uiteindelijk voor $20 miljoen. Hoewel dat niet een enorm bedrag is voor een bedrijf als Facebook, is het de vraag of het überhaupt zoveel heeft verdiend aan de reclamemethode sinds de lancering in 2011.