Nieuws/Tech

Facebook met televisie nieuwe marketingmotor

Facebook denkt veel meer geld uit zijn ’ruim 7 miljoen’ Nederlandse gebruikers te halen. Marketingteams helpen bedrijven via zijn Graph Search gerichter specifieke kopersgroepen te vinden. „Wij leren bedrijven relevanter op het web te worden maar ook dat de consument als enige bepaalt wát relevant is.” Samenwerking met televisie lijkt Facebook ’logisch’, zegt Arno Lubrun, directeur Benelux van Facebook over de koers. Maar Facebooks groei zou afzwakken.

Volgens marketingbedrijf Yes2Web, dat gebruikmaakt van Facebooks paginateller, zitten rond 7,6 miljoen Nederlanders boven de dertien jaar op de website. „Het online gebruik is in tien jaar gegroeid, maar de tijd die mensen er spenderen blijft gelijk”, zegt Lubrun, sinds twee jaar het Nederlandse gezicht achter oprichter Mark Zuckerberg. „Het gaat erom wat je ermee

doet.” Facebook bestaat acht jaar en zou wereldwijd ruim een miljard ’vrienden’ tellen. Volgens onderzoeksbureau Socialbakers daalde het aantal Facebook-gebruikers de afgelopen maand in Nederland van 7,6 naar 7,5 miljoen. Newcom Reseach ziet dat het tempo in twee jaar afzwakte: van 45% toename, naar 3% in 2012.

Lees meer in De Telegraaf van woensdag.