Nieuws/Tech

‘Gratis Spotify-opties zijn een lokkertje’

De bazen van Spotify zijn in gesprek met muzieklabels om de rechten te vernieuwen, en die bedrijven te overtuigen van het nut van de gratis Spotify-versie. De streamingdienst onderzoekt daarmee nieuwe manieren om consumenten naar zijn betaalde service te lokken.

Verschillende bronnen uit de industrie vertellen daarover aan tech-website The Verge. “Het is belangrijk te weten waar de labels naar op zoek zijn,” zegt een van de bronnen, “en dat is hoe ze luisteraars kunnen lokken om te betalen. ‘Gewoon gratis muziek’ is geen optie voor ze.”

Spotify wil voornamelijk de gratis versie van de dienst ook op mobiele telefoons krijgen. Verschillende ideeën doen daarover de ronde. Mogelijk kunnen luisteraars een geselecteerd aantal nummers enkele maanden lang gratis luisteren. Of kunnen ze maar een paar keer luisteren, en moeten ze die tracks inwisselen voor anderen.

Het bedrijf ziet het liefst dat gebruikers zelf de volgorde van hun muziek kunnen bepalen, met advertenties er tussendoor, zoals op de pc nu het geval is. Sommige muziekbedrijven zien echter liever dat de volgorde van de nummers willekeurig wordt gemaakt. Immers, luisteraars zijn dan eerder geneigd over te stappen naar de betaalde service, waarin ze dan wél zelf de volgorde bepalen.

Volgens Spotify is de mobiele ervaring de sleutel tot succes, en daarin staat het bedrijf niet alleen. De bronnen zeggen dat ‘de hele muziekindustrie’ wedt op de mobiele revolutie.