Nieuws/Tech

KPN: verwarring over glasvezel

KPN meent dat het klanten niet te veel heeft laten betalen voor breedbandinternet via glasvezel. Wel is in enkele gemeenten mogelijk verwarring ontstaan over het geleverde product, stelde het telecombedrijf woensdag.

Het bedrijf reageert daarmee op aantijgingen van het Amsterdamse advocatenkantoor Loonstein. Dat beticht KPN van misleiding en kondigde dinsdagavond aan namens enkele tientallen gedupeerde klanten naar de rechter te stappen.

KPN liet weten met de betrokken klanten in gesprek te gaan om mogelijke onduidelijkheden over geleverde diensten op te helderen. Als blijkt dat er toch klanten zijn die te veel hebben betaald, krijgen die het te veel betaalde bedrag terug, zo beloofde KPN.

Ongeveer 20.000 klanten in vijf gemeenten hebben volgens KPN in 2008 en 2009 een internetabonnement afgesloten waarbij deels gebruik wordt gemaakt van glasvezel. Het laatste deel van de verbinding, van de wijkkast naar de huiskamer, bestaat nog wel uit koperdraad.

KPN erkent dat het destijds in marketingcampagnes de term glasvezel heeft gebruikt, en dat daardoor mogelijk verwarring is ontstaan. Inmiddels is het product landelijk beschikbaar en heet het VDSL. Glasvezel tot in de huiskamer is op sommige plaatsen ook verkrijgbaar. Dat is een nog sneller, maar ook duurder product.

KPN snapt de mogelijke verwarring bij de klanten die in 2008 en 2009 een gedeeltelijk glasvezelproduct hebben gekocht, en betreurt die. Het bedrijf benadrukt dat de circa 400.000 klanten die glasvezel tot in huis hebben aangeschaft, die ook daadwerkelijk hebben gekregen.