Nieuws/Tech

Ook Foursquare versoepelt privacybeleid

In navolging van Instagram heeft ook Foursquare zijn privacybeleid aangepast. De sociale locatiedienst heeft aangekondigd dat het vanaf 28 januari de volledige naam en achternaam van gebruikers toont en dat bedrijven meer inzage krijgen in de verzamelde data.

Foursquare werd in 2008 opgericht. De dienst draait om het 'inchecken' op locaties en combineert spelelementen met kenmerken van een sociaal netwerk. Hoe vaker iemand incheckt op een bepaalde plek, hoe meer punten hij krijgt, waardoor hij 'burgemeester' van die plek kan worden.

Bedrijven kunnen al zien hoeveel mensen zich het afgelopen drie uur ingecheckt hebben op een locatie en een lijst van de recentste en trouwste klanten. Die periode wordt straks verruimd, hoewel Foursquare niet precies aangeeft hoelang dit precies zal zijn. Gebruikers kunnen overigens voorkomen dat bedrijven hun check-ins zien, door de privacyinstellingen aan te passen.