1222635
Tech

Chrome pakt groot stuk browsermarkt iOS

De Chrome-browser van Google voor de iPad en iPhone heeft binnen een maand een marktaandeel van meer dan één procent in de iOS-browsermarkt weten te pakken. Eerder deze week stond de teller zelfs al boven de 1,5 procent. Dat meldt online advertentiebedrijf Chitika.

Chitika heeft de informatie verzameld van sites waarop zijn advertenties draaien. Van alle advertenties die via een iOS-apparaat zijn opgevraagd, is de afgelopen tijd dus meer dan een procent via Chrome opgehaald. Op moment van schrijven is het marktaandeel 1,3 procent. Het advertentiebedrijf houdt live bij hoe goed de browser het doet.

Meteen na de lancering van de iPhone- en iPad-versie van de browser schoot de app naar de top van de 'meest gedownload'-lijsten in de App Store. Nog steeds is hij in de top 25 te vinden. Hoewel de browser onder de motorkap niets biedt dat standaardbrowser Safari niet heeft, is het wel mogelijk om favorieten, geschiedenis en inlognamen met wachtwoorden te synchroniseren met Chrome op andere apparaten. Dat blijkt voor veel gebruikers genoeg reden te zijn om over te stappen.

Apple hoeft zich op dit moment overigens nog geen zorgen te maken. Safari heeft nog een marktaandeel van 87 procent op iOS. De rest van de markt wordt door 'overige browsers' ingenomen. Dit zijn niet alleen op zichzelf staande browserapps, want ook bezoeken van websites in de Facebook- of Twitter-app worden in deze kolom opgenomen.