Nieuws/Tech

Telfort komt ook met leasetoestellen

Telfort komt met geheel nieuwe abonnementsvormen waarbij de klant alleen betaalt voor wat hij nodig heeft. Voor bellen, sms'en, data en het toestel komen aparte pakketten. Bij elk gesprek wordt maximaal tien minuten afgerekend. Anders gezegd: na tien minuten bel je gratis.

Hierbij geldt een ‘fair use’ van 3.000 minuten per maand om te voorkomen dat mensen de mobiele telefoon bijvoorbeeld als een babyfoon gaan gebruiken. Derde verandering is dat Telfort voortaan altijd ‘real time’ inzicht in de kosten geeft. Dit geeft de klant een maximale controle.

Bij alle nieuwe abonnementen is de zogenoemde toestelsubsidie afgeschaft. De klant krijgt zijn toestel op basis van lease. De tarieven varieren van 4 tot 27 euro. Na afloop van de tweejarige huurperiode kan men het toestel inleveren en omruilen tegen een nieuw toestel, dan wel het toestel tegen betaling van de restwaarde overnemen. Bij het jongerenmerk Hi, eveneens van KPN, geldt een dergelijk systeem.

Smartphone-gebruikers hoeven niet meer bang te zijn voor onverwachte tegenvallers bij de rekening. Het dataverkeer wordt stopgezet als de grens van de bundel is bereikt. Het is derhalve onmogelijk buiten de bundel te raken. Desgewenst kan de abonnee een extra bundel erbij nemen. Binnen enkele minuten is deze dan weer live.

Telfort mikt met haar nieuwe abonnementsvormen met name op voordeelzoekers. KPN blijft het merk inzetten als een prijsvechter. Uit consumentenonderzoek blijkt dat veel Telfort-gebruikers bang zijn voor een hoge rekening achteraf. Zestig procent voelt zich geremd bij het bellen. En 62 procent belt geregeld langer dan 10 minuten. Die groep kan voortaan lange gesprekken voeren zonder dat in de portemonnee te voelen.

De nieuwe tarieven gaan op 16 april in. Telfort kent geen starttarief. Hi en KPN doen dit wel. Een gesprek wordt per volledige minuut afgerekend.