Nieuws/Tech

Handsfree bellen net zo risicovol

Bellen tijdens het rijden is gevaarlijk. Het maakt daarbij niet uit of je de telefoon aan je oor houdt of handsfree belt. Dat blijkt uit diverse onderzoeken. De Amerikaanse National Transportation Safety Board (NTSB) adviseert staten dan ook het gebruik van mobiele telefoons tijdens het rijden geheel te verbieden.

Als iemand tegen je praat, zijn je hersenen aan het luisteren, verwerken en denken over wat er wordt gezegd. Ook als je je als bestuurder concentreert op de weg. “Het gaat er niet om waar je handen zijn, maar waar je gedachten zijn’’, aldus NTSB voorzitter Deborah Hersman.

De NTSB kan staten niet dwingen een verbod op te leggen, maar de aanbevelingen van de organisatie wegen zwaar. Toch is het maar de vraag of het verbod op handsfree bellen er ook komt.

Op sociale netwerken als Twitter heeft het advies al de nodige kritiek gekregen. De teneur luidt: Wat is het volgende? Geen passagiers? Geen kinderen? Niet van radiozender mogen wisselen? Misschien wil NTSB het rijden wel geheel verbieden.

Volgens onderzoekers is er echter veel bewijs dat het voeren van een telefoongesprek tijdens het rijden, zowel aan de hand als handsfree, het risico op een ongeluk vergroot. Een veiligheidsconsultant heeft onlangs 300 onderzoeken naar mobiel bellen in het verkeer bestudeerd in opdracht van de Governors Highway Traffic Safety Administration. Hij zegt niet één geval te hebben gevonden waaruit bleek dat bestuurders die handsfree bellen minder risico liepen op een ongeluk dan bestuurders die belde met de telefoon in hun hand.

Een gelijksoortige analyse in opdracht van de Zweedse overheid had dezelfde conclusie: "Er is geen bewijs dat handsfree bellen minder gevaarlijk is dan bellen met de telefoon in de hand."

Wat echter wel ontbreekt is stevig bewijs dat er meer ongelukken gebeuren door het gebruik van mobiele telefoons in de auto. In de Verenigde Staten is het moeilijk om dit te onderzoeken door de strenge privacywetten in het land. In Canada en Australië zijn wel grote onderzoeken gedaan en daaruit kwam naar voren dat bellende bestuurders vier keer meer kans hadden op een ongeluk dan niet-bellende chauffeurs. Het maakte ook bij dit onderzoek niet uit of het bellen wel of niet handsfree was.