Nieuws/Tech

Nederlanders checken voor aanschaf eerst reviews

Nederlanders lezen graag reviews wanneer ze op zoek zijn naar producten. Uit onderzoek van Panelwizard, in opdracht van Kieskeurig.nl, blijkt dat 52,4 procent van de 1.059 ondervraagden bij aankopen vanaf €50 een vergelijkend warenonderzoek doet op internet. Vanaf €100 stijgt dit naar 67,9 procent.

“Vooral Millennials, de generatie die tussen 1985 en 2000 is geboren, laten zich leiden door reviews”, aldus Janneke ten Dam, Manager Content en Marketing bij Kieskeurig.nl. Van deze groep leest 70 procent van tevoren reviews. “Zowel de productbeoordelingen van andere consumenten als die van experts vinden zij waardevol. Wat ook opvallend is: vrouwen laten zich eerder leiden door een positieve review dan een negatieve review (47% vrouwen vs. 40% mannen). Mannen lezen daarentegen eerder een review van een expert dan van een consument.”

Driekwart van de ondervraagden surft graag naar vergelijkingssites om reviews te lezen. Daarna volgen de webshops (66 procent), fabrikanten (32 procent) en ervaringen op social media (17 procent). “Onder jongeren tot 23 jaar is het percentage dat social media als review-platform gebruikt overigens veel hoger, bijna 30 procent. Bij 60-plussers blijft dit percentage steken op 13 procent. Hierin zie je dus een duidelijk verschil in generaties.”

Wel maakt 68 procent van de ondervraagden zich soms zorgen over de betrouwbaarheid van online reviews. “Wij toetsen binnen 24 uur iedere review aan de hand van een aantal strikte kwaliteitseisen”, vertelt Ten Dam. “Zo moet een review altijd toegevoegde waarde bieden aan andere consumenten en vooral gaan over de ervaring met de winkel of het product. Als we twijfelen aan de betrouwbaarheid, dan vragen we om een aankoopbevestiging van een bestelling. Als iemand niet in staat blijkt die te sturen, dan komt de review niet op de website.”