Review: Need for Speed Payback

Door Theo Weber (XGN.nl)

Flitsende auto’s, politieachtervolgingen, hoge snelheden en kilometers asfalt. Allemaal onderdelen die in Need for Speed Payback voorbijkomen. Een racegame die zich net even anders laat besturen dan de andere racegames van dit jaar. Zoals de titel al doet vermoeden draait het in Payback om wraak. Hoewel spelers lekker kunnen scheuren op de weg, komt de game er alleen niet zonder blikschade vanaf.

Als je aan lekker zorgeloos en vooral aan niet-realistisch raceplezier denkt, komt Need for Speed al snel in je op. Het is een van de langstlopende serie racegames die zijn oorsprong vindt in 1994. De serie is de afgelopen jaren op zoek geweest naar de juiste insteek en met de reboot uit 2015 is de juiste koers gezet.

In dit tweede deel na de reboot laat ontwikkelaar Ghost Games ons achter het stuur kruipen als Tyler en zijn crew. Zij willen wraak nemen op een corrupte organisatie genaamd The House en doen dat op de wegen van Fortune City.

Eerlijk is eerlijk, Need for Speed draait absoluut niet om het verhaal. Het spel draait vooral om razendsnelle races op de weg, driften en het uitvoeren van drag races en off-road races. Al deze dingen zitten in de game verwerkt samen met de twee elementen die de franchise zo beroemd maakten: heerlijk chaotische politieachtervolgingen en fantastische auto’s die van de bumpers tot aan de spiegels gepimpt kunnen worden.

Tussen alle races door kun je in een open wereld rondscheuren. De gevarieerde omgevingen zijn lekker afwisselend en bieden daarbij genoeg uitdaging naast de verhaallijn. Je kunt bijvoorbeeld racers op de weg uitdagen tot een wedstrijdje, uitdagingen voltooien en de talloze flitsers en trajectcontroles flink kietelen. Dat betekent dat je naast het verhaal, dat zo’n 15 uur in beslag neemt, nog flink wat speeluren erbij krijgt.

Need for Speed Payback heeft een lekkere soundtrack met nummers van onder andere Gorillaz en van eigen bodem Lil Kleine. Daarnaast ziet de enorme open wereld waarin je rondrijdt er grafisch haarfijn uit. De echte pracht komt naar voren in de vele bolides die er stuk voor stuk gelikt uitzien. Need for Speed Payback heeft meer dan 70 wagens van bekende merken als Porsche en Lamborghini. Er is genoeg keuze, ondanks het gebrek aan namen als Ferrari en Toyota.

Bij de auto’s mist ontwikkelaar Ghost Games helaas een afslag. Je begint in een relatief langzame barrel en moet, om de tegenstanders bij te blijven, steeds een nieuwe en snellere auto aanschaffen. En dat kost geld. Veel geld. En hoewel je geld verdient door het winnen van races, duurt het erg lang voordat je een nieuwe auto bij elkaar gespaard hebt. Daarnaast moet je je bestaande auto ook steeds blijven aanpassen met nieuwe onderdelen. Je moet dus behoorlijk wat races herspelen en talloze uitdagingen voltooien om genoeg geld te hebben, tenzij je ervoor kiest om in-game geld aan te schaffen via microtransacties.

Gelukkig verdien je ook wat geld in de multiplayer modi die beschikbaar zijn. Je kunt het hierin opnemen tegen de rest van de wereld in zowel de Ranked als Unranked modus. In ieder van deze modi speel je een drietal races tegen andere spelers. Wie daarin de meeste punten scoort, wat gebeurt door zo hoog mogelijk te eindigen, wint de race. Het is een eenvoudig, maar vermakelijke toevoeging aan de game die ook nog eens wat extra centen oplevert om die nieuwe bolides te kopen.

+ Grote open wereld

+ Ruime variatie in races

+ Genoeg te doen naast de standaard races

- Mist behoorlijk wat bekende merken

- Nadruk ligt te veel op herspelen van missies of betalen

Need for Speed Payback is een alles-in-één pakket wat betreft races. Er is werkelijk voor ieder wat wils. Naast de klassieke races op de weg kun je je in het stof storten met de off-road races en rubber verbranden in de drift races en de drag races. Verder is er volop vertier te vinden op de straten van Fortune City en de politieachtervolgingen zijn als vanouds weer lekker over de top hectisch.

Racen kun je naar hartenlust in de game. En datzelfde geldt voor het tunen van je wagen. Werkelijk ieder onderdeel aan de buitenkant van je auto is aan te passen zodat je op de weg altijd op je best verschijnt. Mits je de juiste upgrades hebt aangeschaft natuurlijk. Alleen is het wat frustrerend dat je steeds aan de bak moet voor deze upgrades of een nieuwe bolide, tenzij je betaalt met echt geld. Dit is een flinke misser die frustraties kan oproepen tijdens het spelen. Need for Speed kent op grafisch gebied ook enkele missers, maar die vallen in het niet bij de geweldig uitgewerkte wagens. Onder aan de streep is het een vermakelijk game, maar niet wat het had kunnen zijn.

Lees meer over