Nieuws/Tech

Kledingproductie op basis van zoekgedrag klant

Catwalk ingeruild voor big data

bijschrift

bijschrift

Amsterdam - Het zijn niet langer alleen de modeshows in Milaan en Parijs die bepalen wat het straatbeeld wordt. Online kledingwinkel Lesara kijkt waar consumenten online naar zoeken en streeft er naar die trends binnen twee weken als product te kunnen leveren.

bijschrift

bijschrift

„Op sociale media worden consumenten zo vaak en snel geïnspireerd dat iets soms na een week al niet meer relevant is” zegt Sander van Bladel die het Lesara inkoopteam in China aanstuurt. „Als ze dan zes maanden moeten wachten voor ze datgene kunnen kopen, heb je als merk je kans gemist.”

Lesara is drie jaar geleden opgericht door de Duitse ondernemer Roman Kirch. De prijsvechter wil trends in high-end fashion voor iedereen betaalbaar maken. „Je ziet bij ons niet de excentrieke designs die je in modeshows ziet, wij brengen trendy producten die daadwerkelijk worden gedragen.”

Het succes van het snelgroeiende bedrijf zit in de productieketen. Het produceert zijn eigen kleding in fabrieken in China en heeft een eigen fotostudio. Een team in Berlijn maakt in vijf verschillende talen, waaronder Nederlands, beschrijvingen en ververst dagelijks de site. Van Bladel: „Elke dag komen er zo’n dertig nieuwe producten bij.”

Bij het bedrijf werken zo’n tweehonderd mensen, waarvan vijftig in China. In 2016 bedroeg de omzet circa €75 miljoen. De producten van de online prijsvechter zijn in 24 landen verkrijgbaar. De site telt acht miljoen unieke, actieve gebruikers per maand.

Met een zelflerend algoritme onttrekt Lesara data uit Google Trends, fashionblogs en sociale media als Facebook en Instagram. „Op basis daarvan kijken we welke producten kans hebben om goed te verkopen en gaan we op zoek naar een fabrikant die het kan leveren.”

Tussen het spotten van een trend en de beschikbaarheid van het product zit vaak maar tien dagen. „Vanwege de snelheid waarmee trends online opduiken en weer verdwijnen, produceren we nieuwe producten in eerste instantie op kleine schaal. Als we zien dat de vraag groot is, voeren we de productie op. Valt het tegen dan stoppen we.”

Een klant kan dus misgrijpen bij een product dat een maand eerder nog wel beschikbaar was. „Dan gaat het om een product waar weinig vraag naar is. Als we zien dat er veel gezocht wordt naar een product dat niet meer leverbaar is, nemen we het opnieuw in productie. Naast data van externe bronnen, gebruiken we uiteraard ook de data uit onze eigen site.”

Vanwege de snelle productietijd kan het bedrijf ook snel inspelen op weersomstandigheden. „We werken niet met vaste collecties zoals veel van onze concurrenten. Als het in september nog steeds warm is, blijf je bij ons zomerkleding vinden.” Bovendien biedt het in alle landen waar het actief is nagenoeg dezelfde producten aan, terwijl de temperatuur in Italië heel anders is dan in Groot-Brittannië. Wel richt het bedrijf specifieke shops in voor bepaalde landen. Zo heeft Nederland als enige in december een speciale winkel met sinterklaascadeautjes.

Op dit moment biedt het bedrijf ruim 70.000 producten aan. Naast kleding, schoenen en sieraden zijn ook gadgets en woonaccessoires te vinden. Fashion vormt echter de grootste tak. „Kleding heeft de grootste potentie en is dan ook onze voornaamste focus. Maar we sluiten niets uit. Wat de consument wil hebben, willen wij kunnen bieden.”