Review: PES 2017 vs FIFA 17

Ze liggen weer in de winkel: de nieuwste versies van FIFA en Pro Evolution Soccer. Wij zetten voor de twijfelaars de grootste overeenkomsten en verschillen tussen de twee voetbalgames op een rij.

Graphics

Zoals elk jaar doen de ontwikkelaars van de games hun uiterste best om de graphics op te hemelen. Die zijn inderdaad verbeterd, maar niet zo dramatisch als de trailers doen vermoeden. De 'Frostbite-engine’, een marketingterm van FIFA-uitgever Electronic Arts, levert vooral mooie beelden op in de nieuwe spelmodus The Journey. Daarin verovert de gamer de voetbalwereld via jong talent Alex Hunter.

Pro Evo is al jaren net iets minder gelikt dan FIFA. Dat is ook het geval in de editie van dit jaar. Toch hebben gamers weinig te klagen. De bewegingen zijn soepel, de bolling van het net magisch en de stadions - inclusief geluiden! - zorgen voor een enorme kick.

Spelen met je helden

Voor Konami (PES) en Electronic Arts is er allebei veel aan gelegen om alle stervoetballers zo echt mogelijk te laten lijken. Dat leidt ertoe dat spelers van het kaliber Lionel Messi en Arjen Robben in beide games heel treffend zijn nagemaakt. Bij close-ups valt op dat de mimiek bij FIFA iets beter is.

Als we één stap afdalen in het mondiale voetbal, bijvoorbeeld naar de Eredivisie, dan lopen de verschillen verder uit elkaar. Waar in PES Feyenoord-verdediger zijn curieuze staartje heeft gekregen, heeft EA niet eens de moeite genomen om Liverpool-middenvelder Georginio Wijnaldum naast een foto te leggen. Het resultaat is een Pakistaanse straatverkoper die verdomd goed kan voetballen.

Wel heeft PES aanzienlijk minder ‘echte’ clubnamen, omdat Konami niet alle licenties heeft. ‘Man Blue’ en ‘Man Red’ zijn nog te herleiden tot de twee rivalen uit Manchester. Bij MD White (Real Madrid) wordt het al lastiger, en East Dorsetshire (Bournemouth) is volstrekt onherkenbaar. Op alle platforms, behalve bij de Xbox-versies, is dit probleem overigens te verhelpen met een patch.

Gameplay

Voor doorgewinterde FIFA-fans zijn enkele updates even wennen. Soepel rondspelen van de bal lijkt moeilijker geworden, al blijkt in online-wedstrijden dat tegenstanders daar niet allemaal last van hebben. Groter verschil zijn de dode-spelmomenten. Bij corners, vrije trappen en penalties bepaalt de positie van je joystick waar de bal terecht komt. Of dat het spel ten goede komt, kunnen we nu nog niet beoordelen. Na tien uur spelen (één raak geschoten penalty, hoera!) is het kort nemen van corners om de bal weer ouderwets voor te kunnen geven, de meest effectieve optie.

PES heeft zich minder uitgeleefd op innovaties. Zoals bekend is de knoppenconfiguratie net iets anders dan die van FIFA, wat alleen bij overstappen even wennen zal zijn. Voor de rest toont PES zich een game voor de uitersten. Wie nauwelijks voetbalspellen doet, zal enthousiast worden van het gemak om swingend te spelen. En wie juist meer dan vijf uur per week speelt, kan zich uitleven op de uitgebreide mogelijkheden om zijn strategie te verfijnen. Die zijn bij FIFA beperkter.

Dan nog een eervolle vermelding voor The Journey. Electronic Arts doet een poging om een verhaallijn aan FIFA toe te voegen. Dapper, omdat dit vorig jaar in basketballgame 2k16 (niet van dezelfde uitgever) nog grandioos mislukte. EA koos voor een clichéverhaallijn met een zwarte getalenteerde jongen die het maakt in het mondiale voetbal. De beelden zijn goed, het verhaal niet te afleidend. Toch roept het de vraag op of voetbalfans hier wel op zitten te wachten. Die willen het liefst van wedstrijd naar wedstrijd en slaan zelfs de korte animaties tijdens de wedstrijd over om door te kunnen spelen.

Prijs

De adviesprijs van FIFA 17 is €74,99. Voor Pro Evolution Soccer 2017 is die €59,99. In de praktijk liggen de bedragen allebei net boven de €50.

Oordeel

Is het noodzakelijk om dit jaar alwéér te investeren in een nieuwe voetbalgame? Daarop luidt het antwoord ‘nee’. Volgend jaar is er weer een update, en Joost mag weten welke engines er dan worden geïntroduceerd. Wie FIFA 17 overweegt, doet er goed aan eerst de demo te downloaden. PES is een kleiner verschil met de editie van vorig jaar. Of dat laatste positief of negatief is, laten we aan u.

Disclaimer: Beide games zijn getest op de Xbox One S.