Vast in virtuele wereld

Review: Escape Room The Game: Virtual Reality (bordspel)

1 / 2

Escape Rooms zijn in opkomst in Nederland. Identity Games speelt daar handig op in met zijn Escape Room The Game-bordspel. Daar zijn al diverse uitbreidingen voor verschenen, maar je kunt je nu ook virtueel laten opsluiten in Escape Room The Game: Virtual Reality.

1 / 2

Bij Escape Rooms heb je de taak om binnen 60 minuten uit een afgesloten ruimte te komen door puzzels op te lossen, zo ook in dit bordspel. Je kunt gebruik maken van het basisspel van Escape Room The Game, maar dat is niet verplicht. Je kunt ook twee smartphones gebruiken met de begeleidende app. De een gebruik je in de meegeleverde kartonnen VR-bril en de ander als de Chrono Decoder, waar je de codes invoert die je vindt tijdens het spelen.

Er zijn twee scenario’s die je kunt spelen. In Submarine ligt het complete systeem van de onderzeeër Drebbel Deep Sea Challenger plat na een botsing. Krijg de reserveaccu weer aan de praat en bereik het wateroppervlak, voordat de zuurstof op raakt. Bij Behind Enemy Lines stort de helikopter neer in vijandelijk gebied. Terwijl deze balanceert op de rand van een hoge klif moet je contact zien te leggen met de legerbasis.

Met drie tot vijf man kun je aan de slag met Escape Room The Game: Virtual Reality. De adviesleeftijd voor de spelers is 16+. Submarine heeft een moeilijkheidsgraad van drie uit vijf sterren en Behind Enemy Lines is iets moeilijker met 3,5 ster.

Elk scenario bestaat uit drie delen. Door de puzzels op te lossen, die ik natuurlijk niet ga verklappen, vind je een code en de vier bijbehorende sleutels. Voer deze in op de Chrono Decoder en als alles goed gaat, mag je dan door naar het volgende deel. Zo niet, dan hoor je een foutsignaal en gaat er 1 minuut van je speeltijd af. Bij het avontuur horen acht hintkaarten. Op gezette tijden hoor je een signaal en mag je een kaart pakken. Handig als je vast zit, maar het is niet verplicht om daar gebruik van te maken.

Bij een Escape Room is goed samenwerken essentieel. Het is belangrijk dat je naar elkaar luistert, de verzamelde informatie met elkaar deelt en aantekeningen maakt. Schuif niet bij voorbaat suggesties van anderen aan de kant, want wellicht is het wél de juiste weg naar de oplossing. Frustratie ligt op de loer door de tijdsdruk, dus blijf geduldig en loop alle aanwijzingen goed na. Zo komt je team vanzelf tot de oplossing.

Normaal kun je een bordspel gewoon opnieuw spelen, maar dat zit er bij Escape Room The Game: Virtual Reality niet in. Als je eenmaal weet hoe de puzzels werken, is de spanning eraf. Wel is het fijn dat je verder kunt spelen en het scenario af mag maken als de 60 minuten voorbij zijn. Bij normale Escape Rooms heb je die mogelijkheid niet en krijg je meteen de oplossing voorgeschoteld. Hier kun je gewoon nog verder puzzelen tot het einde, wat een bevredigend gevoel geeft ook al heb je verloren.

+ Virtual reality (VR) geeft een leuk sausje aan het bordspel.

+ Of je nu wel of niet echt opgesloten zit, het is nog steeds spannend.

+ Ook al red je het niet binnen de tijd, je kunt het spel wel afmaken.

- Je kunt de scenario’s maar één keer spelen.

- Er zijn nog geen VR-uitbreidingen.

Het is duidelijk waarom Escape Room The Game: Virtual Reality uitgeroepen is tot Speelgoed van het Jaar. Het is een leuk bordspel dat je brein flink doet kraken. Aan uitdaging geen gebrek! Vooral Behind Enemy Lines is behoorlijk pittig.

Het is jammer dat als je beide scenario’s voltooid hebt, je het spel niet nog eens overnieuw kunt spelen. Gelukkig is de prijs met €19,95 ook lager dan andere bordspellen. Maar het is te hopen dat er snel uitbreidingen verschijnen, want dit smaakt naar meer.