Review: PlayerUnknown’s Battlegrounds (PUBG)

1 tegen 99. Jij tegen de rest. Leven of dood. PlayerUnknown’s Battlegrounds is een daverend succes op de PC, waarin gamers een soort Hunger Games mogen uitvoeren met maar één missie: zelf overleven. Na de PC is nu ook de Xbox One aan de beurt en de vraag is hoe deze gedurfde stap uitpakt. Want ondanks de fantastische spanningen in het spel zullen de visuele gebreken een doorn in het oog zijn voor menig mens.

PlayerUnknown’s Battlegrounds, afgekort PUBG, is een zogeheten Battle Royale game die alleen met een internetconnectie te spelen is. Dit genre van games is nog vrij nieuw en is afgeleid van de Japanse film Battle Royale, waarin 42 leerlingen van een schoolklas op een eiland worden gezet. Het doel? Overleven en als laatste overblijven.

In PUBG ga je niet met je rugtas vol boeken en 41 klasgenoten het avontuur van leven of dood aan voor een paar dagen, maar doe je dit met 99 mensen die je (tenzij je met een groepje vrienden gaat spelen) niet kent voor ongeveer 30 minuten. Mensen van over de hele wereld worden op een eiland geplaatst en vanaf dan is het nagelbijten en nadenken over een tactiek om te overleven. Verslavend, zo bleek al dankzij het succes op PC. Rondsluipen en niet gezien worden door de tegenstander is dan ook van groot belang in de game.

Je ‘survival of the fittest’ missie wordt mogelijk gemaakt doordat je een breed arsenaal aan wapens kan gebruiken om tegenstanders een enkeltje hiernamaals te geven. Daarnaast staat er met een beetje geluk een voertuig in de omgeving waarbij je het geluk naar eigen hand kan zetten. Sowieso loont het om flink uren te maken en de omvangrijke map goed te leren kennen en te weten wat de mogelijkheden zijn.

Bij PUBG moet er rekening mee gehouden worden dat de game nog in bèta verkeert, wat inhoudt dat het spel al speelbaar is maar nog niet voor de volle honderd procent af is. Er zullen dus genoeg fouten in het oog springen die de ervaring soms een stukje minder leuk maken. Ondertussen proberen de makers met man en macht elke dag de game te verbeteren en dat is nodig.

Vijanden in de verte zijn bijvoorbeeld minder goed zichtbaar en ook zijn de beelden die je per seconde voorgeschoteld krijgt laag. Als een hakmes worden de beelden genadeloos langzaam doormidden gehakt. Iets wat na een mum van tijd flink op je zenuwen kan gaan werken. Zeker als je nagaat dat het hier gaat om een kwestie van leven en dood.

Maar wanneer je door deze fouten heen kunt kijken, zie je een heuse topgame en is het zeer begrijpelijk waarom deze game dagelijks tig spelers trekt. Elk moment is spannend en je voelt, continu de druk op je schouders om te presteren. Wanneer je een tegenstander hoort of ziet, flitsen er binnen no-time meer tactieken door je brein heen dan de gemiddelde Eredivisie trainer bij een 1-0 achterstand in de rust. Hoe ga je deze persoon uitschakelen?

Gelukkig zijn er genoeg geweren, bijlen, granaten en andere dodelijke middelen te vinden op het eiland waarmee je de vijand een laatste adem uit kan laten blazen. Toch is het nog vrij moeilijk om iemand te vermoorden wanneer je een-op-een staat met een willekeurig persoon. Het spel verandert dan namelijk in een B-film uit het Wilde Westen, waarin degene die het meeste uit het vaatje geluk heeft getapt als winnaar uit deze persoonlijke strijd komt. Ondanks dat je bij zo’n gevecht wat geluk nodig hebt is de spanning om te snijden. Wanneer je een kogel van voren of achter vangt en het gevecht begint, dan zal je hart een klein sprongetje maken.

Toch is het niet alleen op zo’n selectief moment spannend. Een heel potje is pakkend en enerverend, ook als er niets aan de hand lijkt. Want stel je voor dat je op de bovenverdieping van een gebouw ligt en ineens beneden een deur beneden opengaat. Voetstappen naderen en de adem stokt in je keel. Waar is de vijand?! Als hij plotseling onaangekondigd voor je neus staat doorboor je hem zonder twijfel met een kogel. Boem. Wat voelde dat lekker!

+ Heerlijk spannend

+ Eigen speelstijl/tactiek creëren

+ Genoeg wapens en andere dingen te vinden

- Visueel nog slapjes

- Weinig beelden per seconde

- 1-op-1 gevechten stroef

Ondanks dat de bètaversie van de Xbox One versie wellicht niet zo’n flitsende start kent als eerder op PC is het genieten om te kijken hoe sterk jij bent als je het online opneemt tegen 99 andere mensen. Er mogen weliswaar wat technische mankementen zijn, dat neemt niet weg dat jij elke keer met hartkloppingen en zwetende handjes zult deelnemen aan een online slagveld.

Wie gaat er eerst naar de hel? Die vijand in de verte, of staat er toevallig iemand achter jou? In PUBG ben jij nooit je leven zeker. En dan kan ieder ander roepen dat een game ‘maar een spelletje is’. Bij PUBG voel jij je de hoofdrolspeler in een baanbrekende actiefilm en zul jij alles op alles zetten om als sterkste uit de strijd te komen. Daarbij leiden meerdere wegen naar Rome en zit de verslavingsfactor vooral in de verrassende elementen, waardoor je elke dag wel weer opnieuw wilt kijken wanneer voor het voor ‘game over’ is.

Bekijk meer van