Review: Horizon Zero Dawn Complete Edition

Door Stefan Stuursma (XGN.nl)

1 / 3

Horizon Zero Dawn Complete Edition brengt het bloedstollende avontuur van de heldhaftige Aloy, die vecht tegen een leger robotdinosauriërs, terug naar de voorgrond en voegt bovendien alle uitbreidingen van de game toe aan al het speelplezier. Het originele spektakel van de hand van de Nederlandse ontwikkelaar Guerilla Games was al magisch, maar het bovenstaande pakket weet zelfs dat niveau te overstijgen. Al zijn oude wonden als houterige animaties en technische imperfecties nog steeds terug te vinden.

1 / 3

De Nederlandse ontwikkelaar Guerilla Games overtuigde menig gamer en recensent met het uitbrengen van de open-wereldgame Horizon Zero Dawn. In dit avontuur kruip je in de huid van Aloy, een banneling van de Nora stam die samen met haar mentor Rost opgroeit in de wildernis. Tijdens een beproeving om weer bij de Nora opgenomen te kunnen worden, wordt de stam helaas belaagd door een radicale groepering. Zij is uit op een apparaatje dat Aloy als sinds kleins af aan met zich meedraagt.

Gelukkig weet onze dappere hoofdpersoon te ontkomen aan haar aanvallers en al snel komt Aloy erachter dat ze hier niet te maken heeft met een simpele accessoire. De clip blijkt verbonden te zijn met de vele robotdino’s die in de wereld van de game rondlopen en diens origine. Er blijkt namelijk van alles gebeurd te zijn in het verleden, wat invloed heeft gehad op de aarde en hoe zij nu bewoond wordt.

Een erg intrigerend verhaal dus, en dat alles wordt bijgestaan met de nodige gameplay. Horizon Zero Dawn is in de kern een role-playing game, wat inhoudt dat je Aloy gaandeweg kunt upgraden met punten die je verdient. Denk hierbij aan meer levenspunten, nieuwe vaardigheden of betere aanvallen. Hierdoor speel je niet alleen nieuwe gebieden vrij, maar kun je ook steeds sterkere vijanden aan.

Die vijanden bestook je dikwijls met het arsenaal aan wapens dat Aloy bij zich draagt. Primair zijn de pijl en boog waarvan er verschillende soorten in de game zitten. Zo is de ene boog handiger voor aanvallen van veraf dankzij het betere bereik, terwijl een vechtersboog je veel sneller pijlen achter elkaar laat schieten en de voorkeur geniet in frontale aanvallen.

Zo op papier wijkt Horizon Zero Dawn niet eens zo veel af van andere games binnen het genre. Op dat front wordt er dan ook niet zo heel veel geïnnoveerd. Het is vooral het feit dat alles zo gelikt werkt. Enkel kleine oneffenheden kunnen je soms even uit de ervaring trekken, zoals houterige animaties her en der of een beest dat vast komt te zitten in de grond. Maar daar tegenover staat zoveel moois op je te wachten. Niet alleen Aloy, maar ook de vele personen die zij tegenkomt tijdens haar avontuur hebben stuk voor stuk een eigen persoonlijkheid en zijn interessant genoeg om beter te leren kennen.

Ook de gameplay pakt je vanaf het begin bij je strot en laat je vervolgens niet meer los. De game biedt een lekkere uitdaging voor de gemiddelde speler zonder dat het frustrerend wordt. Timing en behendigheid zijn cruciaal om te overleven, zeker als je later in de game tegen bijvoorbeeld een gigantische mechanische T-Rex moet vechten. Geen enkel gevecht voelt hetzelfde en dat houdt Horizon Zero Dawn ook na 30 uur spelen interessant.

En als je eens geen zin hebt om te vechten, dan neem je de tijd om te genieten van de vele prachtige gebieden die de game rijk is. Zeker na de toevoeging van The Frozen Wilds uitbreiding, die bij deze Horizon Zero Dawn Complete Edition is inbegrepen. In dit nieuwe avontuur reist Aloy af naar de noordelijke Banuk stam die voorheen in de game ongemoeid is gebleven. Je kunt hierbij rondrennen in een niet eerder getoond besneeuwd gebied, vechten tegen gloednieuwe mechanische monsters en je krijgt tevens meer achtergrondinformatie over het overkoepelende verhaal.

The Frozen Wilds DLC is in feite het laatste puzzelstukje dat het geheel afmaakt en past daardoor naadloos tussen alle content van de originele game. De Horizon Zero Dawn Complete Edition voelt daardoor niet als een game met wat losse extra’s. Nee, het pakket voelt als een avontuur dat in een jaar tijd alleen nog maar meer is gaan groeien, met meer verhalen en avonturen om te beleven.

+ Adembenemend mooi

+ Boeiend verhaal en interessante karakters

+ Gameplay uitgebreid en uitdagend

+ The Frozen Wilds DLC voegt echt wat toe

- Kleine technische oneffenheden

Ben je een PlayStation 4 bezitter en heb je om wat voor reden dan ook nog geen kans gehad om Horizon Zero Dawn een kans te geven? Wees niet getreurd, want met de Horizon Zero Dawn Complete Edition haal je dezelfde topervaring in huis, maar nu met nog een extra toefje spreekwoordelijke slagroom om het geheel af te maken.

De beeldschone game van vorig jaar is met The Frozen Wilds DLC namelijk nog uitgebreider geworden, met een nieuw gebied om te verkennen en nieuwe karakters om mee op avontuur te gaan. Zo haal je het optimale uit jouw kennismaking met Aloy en de wereld waarin zij leeft. Iedere gamer zou Horizon Zero Dawn op zijn minst een keer opgestart moeten hebben. Al is het alleen maar om even te ervaren hoe mooi dit stukje digitale kunst van Nederlandse makelij daadwerkelijk is.

Lees meer over

POPULAIRE VIDEO'S