Nieuws/Tech

Brexit en Max domineerden Twitter in 2016

AMSTERDAM - Dat 2016 een bewogen jaar was, blijkt eens te meer uit het nieuwe jaaroverzicht van sociaal netwerk Twitter. Hierin staan de populairste ’trending topics’, oftewel onderwerpen waar op het medium het meest over gesproken is. Op plek één in de Nederlandse trendlijst: Brexit.

Het referendum over of Groot-Brittannië uit de EU moest, hield de gemoederen in ons land nog het meeste bezig en bewoog veel gebruikers ook tot het gebruik van de hashtag ’#nexit’. Deze was echter niet populair genoeg voor een plekje in de jaarlijst.

Op de rest van de lijst doet sport het bijzonder goed. Zo waren de Olympische Spelen in Rio de Janeiro met twee plekken in de lijst vertegenwoordigd: #Rio2016 op plek drie en #TeamNL op de tiende plek. Ook het EK voetbal hield, ondanks het feit dat het Nederlands elftal niet mee deed, op veel belangstelling van de twitteraars rekenen: #Euro2016 is op de vierde plek te vinden.

Opvallend is ook het gebrek aan een bepaald onderwerp: Max Verstappen. De jonge Formule 1-coureur heeft een bijzonder succesvol seizoen achter de rug, maar is niet in de top tien terug te vinden. Wel is hij onderwerp van de drukste dag op Twitter in ons land: 15 mei. Toen won Verstappen namelijk de Grand Prix in Barcelona, waarna de Nederlandse gebruikers massaal online gingen om hem te prijzen.

Tenslotte is op nummer twee een trending topic te vinden die niet direct inhaakt op het nieuws: #vacature. Veel mensen blijken via het sociale netwerk nog te zoeken naar banen. Hier haakt Twitter op in met de nationale online banendag die het in samenwerking met het UWV organiseert.

Twitter telt wereldwijd 317 miljoen gebruikers die minstens één keer per maand inloggen. Harde Nederlandse gebruikersaantallen zijn niet bekend, maar uit recent onderzoek van marktanalysebureau Telecompaper heeft 22 procent van de Nederlandse bevolking de mobiele app van het sociale netwerk op de smartphone staan.