Review: Monster Hunter World

Door Ralph Beentjes (XGN.nl)

Terwijl we ons stilhouden in het hoge gras stampt en snuift een enorme, vuurspuwende T-Rex om ons heen, op zoek naar ons spoor. Met zwetende handjes lijkt het net alsof we ons wanen in Jurassic Park. Capcom heeft met Monster Hunter World de serie naar de huidige generatie consoles gebracht en dat lijkt een gouden zet te zijn geweest. Het perfecte deel voor nieuwe spelers, al is de game nog steeds niet voor iedereen weggelegd.

In Monster Hunter World maakt een groep jagers de oversteek naar de New World, een ongetemde en onbekende wereld die de thuiswereld is van tientallen levensgevaarlijke monsters. Maar het doel van de expeditie is hoofdzakelijk om uit te vinden waarom de mysterieuze Elder Dragons – de grootste en gevaarlijkste monsters die er bestaan – steeds de oversteek maken naar de nieuwe wereld.

Tijdens het onderzoek naar de Elder Dragons moet gejaagd worden op monsters vanwege verschillende redenen en daarmee blijft de vertrouwde Monster Hunter-formule bestaan. Het grootste gedeelte van de game ben je bezig met het jagen op grote monsters, waarbij je alles uit de kast moet trekken om uiteindelijk als winnaar over te blijven. Na de jacht kan je de verzamelde materialen van het monster gebruiken om sterkere wapens te maken en betere uitrustingen, zodat je kan jagen op nóg sterkere monsters.

De verschillende carnivoren kan je te lijf gaan met veertien verschillende wapens, die stuk voor stuk een unieke stijl van vechten hebben. Zo zijn er snelle wapens als de Dual Blades of extreem langzame wapens zoals een plak metaal genaamd de Greatsword, met genoeg opties daartussen om jouw perfecte wapen te vinden. Voor liefhebbers van wapens met een beetje afstand zijn er ook bogen en Bowguns – een unieke mix van een kruisboog en een geweer. Van elk wapen zijn er bovendien talloze variaties te maken, waar systemen als de scherpte van een wapen en natuurlijke elementen een belangrijke rol spelen.

Maar niet alleen de wapens kennen veel diepgang, complexiteit en keuzes, ook de verschillende uitrustingen gaan gepaard met hun eigen systemen. Zo is er bescherming tegen fysieke aanvallen van monsters, bescherming tegen speciale aanvallen zoals vuurballen en elk onderdeel van een harnas geeft bovendien toegang tot een passieve vaardigheid. Een helm kan bijvoorbeeld de aanvallen die je uitvoert versterken, maar ook je weerstand tegen gif verhogen of de kans verhogen dat je een monsters bewusteloos kan slaan. De Monster Hunter-serie staat er niet voor niets om bekend dat het één van de meest ingewikkelde series is om in te stappen.

Gelukkig heeft ontwikkelaar Capcom ondertussen ook geleerd van de reputatie en geprobeerd om van Monster Hunter World de makkelijkste Monster Hunter ooit te maken En in dat doel is het bedrijf met vlag en wimpel geslaagd. Bij elk nieuw onderdeel dat er wordt geïntroduceerd wordt de speler getrakteerd op een schriftelijke uitleg en zijn er een hoop veranderingen doorgevoerd die het leven van een jager een stuk makkelijker maakt.

Grondstoffen die je in wereld verzamelt komen in grote aantallen, animaties gaan een stuk sneller, monsters zijn te volgen door gloeiende vliegjes die de monsters opspeuren, aanvalscombinaties van de wapens zijn in-game op te zoeken en ga zo maar door. Veel spelers hebben in oudere delen van Monster Hunter honderden uren zitten en daar zit veel tijd tussen die werd gespendeerd aan ouderwetse, logge en bovenal nutteloze systemen. Monster Hunter World rekent af met die onnodige tijdverspilling en is een soepele ervaring geworden waar efficiëntie hoog in het vaandel staat.

Helaas wil dat niet zeggen dat Monster Hunter World voor iedereen is weggelegd. Er zijn nog steeds een hoop elementen aan de game die onduidelijk zijn, niet goed worden uitgelegd of simpelweg niet bij iedereen passen. De game verwacht van je dat je meerdere keren op hetzelfde monster jaagt om genoeg onderdelen te verzamelen en de jachten zelf kunnen flink lang duren, waardoor je weinig ruimte hebt om je concentratie te verliezen en überhaupt niet de mogelijkheid hebt om de game op pauze te zetten. Het leven van een jager houdt geen rekening met de afleidingen die de echte wereld te bieden heeft.

Daar tegenover staat wel dat het jagen een geweldige ervaring is in Monster Hunter World. De flora en fauna zien er geweldig uit en elk gebied heeft zijn eigen ecosysteem: van vochtige regenwouden en dorre woestijnen tot de adembenemende en onbeschrijfelijke Coral Highlands. En met name de enorme monsters voelen aan als echte, levende organismen. Ze zullen wegrennen om een ander dier op te eten, ze gaan naar hun nest om te slapen als ze uitgeput zijn, en tekenen van gevechten zijn duidelijk te zien op hun imposante lichamen. Als twee grote monsters elkaar tegenkomen is het al helemaal alsof je aan het kijken bent naar een indrukwekkende documentaire van National Geographic. Bij het zien van de grafische pracht en praal is het een raadsel waarom Capcom niet eerder een Monster Hunter-titel is gaan produceren voor een hedendaagse console.

De jachten worden bovendien nog leuker wanneer je ze onderneemt met een aantal vrienden, want Monster Hunter World is in zijn geheel te spelen met vier spelers in co-op. Er is alleen wel een rare limitatie op verhaalmissies, want andere spelers kunnen alleen bij jouw jacht helpen als je de cutscene in de missie gezien hebt. Voor de rest is het nog nooit zo makkelijk geweest om andere spelers te helpen tijdens het vechten tegen de monsters. Maar verwacht geen makkelijkere ervaring, want de moeilijkheidsgraad gaat met meerdere spelers gewoon omhoog.

+ New World ziet er adembenemend mooi uit

+ Imposante en prachtige monsters

+ Jagen in je eentje of met anderen blijft een geweldige ervaring

+ Hoop kleine veranderingen die het een stuk toegankelijker maken

- Nog steeds onduidelijk op sommige punten

- Rare en onlogische keuzes met co-op in verhaalmissies

Als je altijd eens een Monster Hunter-titel hebt willen spelen, maar er nooit aan toe bent gekomen, dan is nu het moment om in te stappen met Monster Hunter World. Capcom heeft er veel aan gedaan om het nieuwe spelers te makkelijk mogelijk te maken en een hoop ouderwetse, logge elementen uit te game te schrappen.

Wat overblijft is een geweldige ervaring die perfect is voor iedereen die houdt van een game waar je honderden uren in kwijt kan. De New World ziet er prachtig uit en elke polygoon en pixel ademt leven uit. Elke jacht die je onderneemt is een uitdaging op zich waar je digitale leven op het spel staat of die van jouw mede-jagers. En als je eenmaal in de cyclus zit van het jagen, betere wapens smeden om vervolgens moeilijkere jachten te ondernemen, dan ligt het gevaar van een verslaving al snel op de loer en kan je nergens meer anders aan denken dan aan Monster Hunter World. Laat de oermens dus in je los!