Review: Dissidia Final Fantasy NT

Eerder kwam Dissidia Final Fantasy NT al uit voor arcades als opvolger van het succesvolle spel Dissidia. Nu is het veel geliefde spel uitgekomen op Playstation 4.

Het door Team Ninja en Square Enix uitgebrachte vechtspel is een eerbetoon aan het Final Fantasy-universum. De vele bekende helden en slechteriken nemen het tegen elkaar op als strijders van de Godin Materia en de God Spiritus. Je vecht samen met twee teamleden in een tal van iconische arena’s. Voor de intensieve drie-tegen-drie-gevechten kunnen vele verschillende combinaties gemaakt worden door de 28 speelbare personages. Zo maak je een gevecht zo leuk, gek of moeilijk mogelijk.

Het spel biedt verschillende opties, zoals het offline samenstellen van je eigen teams voor verhittende gevechten met de vijand, het volgen van de spannende verhaallijn of het online spelen met mensen van over de hele wereld.

Onduidelijk

De verhaallijn is net even wat anders dan bij veel andere spellen. Op de map staan icoontjes voor bepaalde scènes, die vrijgespeeld worden door zogeheten “Memoria” te verzamelen. Wie graag diep in het spel duikt om alles uit te pluizen, geniet van het achterhalen van hoe Memoria verkregen kunnen worden. Dit is namelijk soms nogal een mysterie. Zodra de scène vrijgespeeld is, kun je deze te allen tijde bekijken. Een pluspunt voor iedere speler die geniet van het diepgaande verhaal waar de makers bekend om staan en de gelikte vormgeving.

De gevechten ontwikkelen zich in hoog tempo. Het kan hierdoor moeilijk zijn om de besturing spelenderwijs onder de knie te krijgen. Het is daarom verstandig om eerst de speluitleg door te nemen. Dit kan flink tijdrovend zijn. Gelukkig is er een demo arena waarin de speler keer op keer kan oefenen en de speluitleg kan altijd opnieuw worden geraadpleegd.

Spektakel

Wat in het voorgaande Dissidia spel een één tegen één-gevecht was, is in Dissidia NT drie tegen drie geworden. Dit maakt de gevechten, waarin constant nagedacht moet worden over de wisselwerking tussen bondgenoten en hun acties, erg dynamisch. Hierop kunnen vele strategieën worden gebouwd. Voor wie van chaotische slachtvelden houdt, biedt Dissidia NT een wirwar van indrukwekkende grafische aanvallen, oproepbare wezens en spectaculaire lichteffecten. Ook kun je je personage steeds blijven aanpassen met het geld dat je verdient.

Vermakelijk

Uiteindelijk is Dissidia Final Fantasy NT, het langverwachte vervolg, een prachtig eerbetoon aan de Final Fantasy-wereld. Zelfs voor spelers die hier niet bekend mee zijn, biedt het spel uitdagende gameplay en een prachtige grafische stijl. Dankzij de online-functie kun je je zo vele uren vermaken tussen de ware Final Fantasy-legendes.