1740308

Review: Fe

Terwijl er handenvol games uitkomen waarbij spelers puur en alleen vermaakt worden, zijn er ook ontwikkelaars die zich met hele andere dingen bezig houden. Dit zijn voornamelijk kleinere studio’s die games proberen te maken die spelers een dieper gelegen boodschap brengen. Fe is zo’n game, maar wel eentje die zo zijn eigen problemen kent.

Uitgever Electronic Arts heeft enige tijd geleden het EA Originals Programma opgezet, waarbij ideeën van kleinere ontwikkelaars zoals het Zweedse Zoink een kans krijgen om te schijnen. Fe is de allereerste titel die binnen dit programma het levenslicht ziet. Het 3D-platformspel probeert buiten de fanatieke gamers ook andere mensen aan te trekken.

Zo kruipen spelers niet in de huid van een mens, maar van een schattig vosachtig wezentje dat wakker wordt in een enorm majestueus bos. Zonder enig doel kunnen spelers niet anders dan op ontdekkingsreis gaan in de neongekleurde wereld die ze voorgeschoteld wordt. Als er een vluchtend hert opduikt en spelers dat dier volgen, ontvouwt zich al snel een magisch avontuur. Eentje vol puzzels en uitdagingen waarbij het vosje samen moet werken met alle dieren van klein tot groot.

Er zijn namelijk vreemde wezens, genaamd Silent Ones, die alle dieren gevangen nemen. Met een oog dat fungeert als zoeklicht doen ze nog het meeste denken aan de buitenaardse wezens uit de film War of the Worlds. En dat is geen goed teken. Wat willen deze Silent Ones en belangrijker, hoe kun je ze stoppen?

Het grootste gedeelte ben je met het vraagstuk bezig waar Fe precies over gaat, totdat de game zijn onderliggende boodschap onthult. Je zoekt in een enorm bos af naar ieder spoor van leven, want veel dieren zullen je verder helpen als je met ze praat. Ze begeleiden je op je pad en wijzen je de weg waar nodig. Daarnaast openen zij paden die voor jou anders ontoegankelijk zouden blijven.

En dat is telkens weer een waar schouwspel doordat het bos is vormgegeven in contrasterende kleuren. De ene keer veranderen felgekleurde planten in plateaus en een andere keer verschuift er een element in het bos om een doorgang te bieden. Fe laat je urenlang vol bewondering naar het bos kijken en dat zorgt voor bijna een betoverende ervaring. Het feit dat het verhaal van Fe zich langzaam ontvouwt en je stof tot nadenken geeft helpt hierbij enorm.

Toch kent het spel helaas ook zijn problemen. Zo is het gesprek dat je met de inwoners van het bos moet voeren om ze uiteindelijk te kunnen helpen soms een beetje vreemd. In het begin van Fe leer je als het ware praten met de dieren. Op dat moment klinkt jouw gebrabbel nog het meest als dat van de Raving Rabbids games. Maar al snel zet je dit gebrabbel om in een spreektaal van hoger niveau wat automatisch bekent dat je daarmee grotere beesten lokt. Alle dieren, van groot tot klein, zullen jou uiteindelijk helpen om je missie voort te zetten.

De zangkunsten van je vosje moet je even onder de knie krijgen maar als dat eenmaal in je DNA zit gaat dit prima. Over het algemeen laat Fe zich soepel en vloeiend besturen, wat voor een fijne ervaring zorgt. Maar de overige vaardigheden zoals het beklimmen van bomen en het springen van tak naar tak, laten nogal eens te wensen over. Je zult vaak mis springen en daardoor een aantal stukken vaak opnieuw moeten doorlopen.

De stukken waarbij je voorbij de Silent Ones moet sluipen bieden je een welkome afwisseling tussen het ontdekken door. Je moet ze stilletjes zien te passeren, waarbij je al snel merkt dat je toch wel met zwetende handjes aan het spelen bent. De vaart gaat hierbij wat uit de game, maar dit spannende element past prima binnen het puzzelelement.

+ Grafisch prachtig in elkaar gezet

+ De wereld en zijn dieren blijft je boeien

+ Kent een hele sterke onderliggende boodschap

- Zit technisch nog niet geweldig in elkaar

- Het sluipelement haalt de vaart wat uit het spel

Ondanks dat Fe wat technische missers heeft, blijft het spel gedurende de zes uur die de game duurt steeds aantrekkelijk. De magische wereld die Fe je intrekt is vanaf het eerste moment boeiend. Dit komt door het gebruikte kleurenpalet waarbij paars, groen en geel elkaar speels afwisselen, maar ook door het feit dat er achter ieder hoekje wel iets te ontdekken is.

Hoewel je er in het begin speelt met een enorm vraagteken boven je hoofd, onthullen de dieren in het spel stukje bij beetje de boodschap die achter Fe schuilt. Om achter die boodschap te komen moet je zelf in de huid van het vosje kruipen, want Fe is nu op alle consoles en de pc te koop voor ongeveer 20 euro.