Nieuws/Tech

‘Idols-achtige’ talentenjacht maakt het eerste Nederlandse eSports-team mogelijk

Door Jordi de Vries (xgn.nl)

Afgelopen weekend vonden in Katowice, Polen, wereldkampioenschappen voor gamen plaats. Uit alle uithoeken van de wereld kwamen de beste spelers bijeen om uit te maken wie nou écht de allerbeste is. Grote afwezige? Nederland. Maar daar komt mogelijk snel verandering in. Want wat krijgt Nederland? Een groots opgezette talentenjacht voor jonge ambitieuze gamers.

Ruim 7.000 jonge trouwe supporters van heinde en verre waren afgelopen zondag op de finaledag aanwezig in de Spodek Arena. Uiteraard grotendeels gekleed in het shirt van hun favoriete team, dat bovendien bedrukt is met de gamenaam van één van de idolen. Voor velen zijn de spelers de Messi’s en Ronaldo’s van het huidige tijdperk en is het een droom om in hun schoenen staan, al is het maar voor één dag.

Gaming is inmiddels zo groot en lucratief geworden dat spelers van hun hobby hun werk kunnen maken. Enkele Nederlandse spelers is dit ook gelukt, maar vertrokken daarvoor wel naar het buitenland. Waarom hebben we geen Nederlandse eSports-teams om onze talenten te behouden? ? Volgens Dirk Jan Hartog, marketingspecialist van Republic Of Gamers (ROG), is er in ons land simpelweg te weinig ruimte op financieel gebied om in Europa letterlijk en figuurlijk mee te spelen met andere grote eSports-landen als Spanje, Frankrijk en Rusland.

Dat eSports maar moeizaam van de grond komt in Nederland, is voor Hartog het signaal geweest om hier met ROG eens op creatieve wijze naar te kijken. Het bedrijf dat hardware voor gamers ontwikkelt, wil aansluiting vinden bij de verwachtingen van de moderne gamer en doet dit door in te spelen op de beleving van haar producten, om zodoende onder de aandacht te komen van de consument en partners. Het sponsoren van teams is niet langer voldoende. Daarom slaat ROG de handen ineen met enkele partners, om twee vliegen in één klap te slaan, namelijk: op een speelse manier meer naamsbekendheid genereren én tegelijkertijd Nederland haar eerste langgehoopte eSportsteam te bezorgen.

Hartog en ROG worden in het project bijgestaan door enkele grote partijen. Zo gaat ESL – Electronic Sports League – bijvoorbeeld zorgen voor het format, het organiseren van de online wedstrijden en het verwerken ervan, om zo aan de hand van ranglijsten te bepalen wie daadwerkelijk de beste spelers zijn. Het uiteindelijk team wordt ondergebracht bij Brash eSports, een jonge organisatie die hard aan de weg timmert met een internationaal Call of Duty-team. Taak aan Jan “Yarasky” Caspers, één van Nederlands voornaamste gaming YouTubers, en Bassjackers, het wereldberoemde Nederlandse dj-duo, een draagvlak te creëren.

De twee laatstgenoemden nemen bovendien samen met Hartog plaats in de jury. Zij beoordelen de spelers tijdens de zoektocht, die enkele maanden gaat duren, onder meer op communicatie, teamwork en ‘drive’, om zo uiteindelijk het best mogelijke team te vormen. Zo zeggen de mannen van Bassjackers hierover: “Het gaat ons niet om de beste speler, wel om de speler die bereid is om alles te geven voor het team. Iemand die plezier heeft in wat hij doet en kan omgaan met teleurstellingen.”

Uit alle aanmeldingen wordt op basis van prestaties en professionaliteit doorlopend een schifting gemaakt. Zo blijven niet alleen de beste spelers over, maar ook de spelers die beseffen dat ‘leuk gamen’ daadwerkelijk ‘werken’ wordt. Uiteindelijk spelen deze toegewijde talenten in het najaar een finale. Voor vier uitverkorenen ligt er een jaarcontract klaar. Het is vanaf dat moment dat ze samen een team vormen in de game PlayerUnknown’s Battlegrounds.

PlayerUnknown’s Battlegrounds, beter bekend als PUBG, is een first- en third-person shooter waarin je solo of in een team van maximaal vier man het tegen de rest opneemt. De game die gebaseerd is op de film “Battle Royale” plaatst maximaal 100 man op een eiland, dat volstaat met huizen bepakt met wapens en andere nuttige voorwerpen. Het doel is om zo lang mogelijk in leven te blijven en jezelf uiteindelijk te kronen als enige overlever.

PUBG werd exact een jaar geleden uitgebracht en kende een raketstart. In november 2017, ruim een half jaar later, was de game al 21 miljoen keer verkocht. Dagelijks wordt de game door miljoenen gamefanaten gespeeld, met als hoogtepunt drie miljoen gelijktijdige spelers. Daarmee is het één van de meest gespeelde games van Steam.

De game leent zicht perfect voor een eSports-milieu, kent een enorme populariteit, die nog altijd stijgende is en staat daarmee aan de vooravond van het worden van een grote eSport. Als alle puzzelstukjes samenvallen, zoals van tevoren uitgedacht, plant het project in het beste geval de zaadjes voor het ontpoppen van meer eSports-teams. En is Nederland aan het eind van dit jaar een serieus eigen eSports-team rijker. Een ontwikkeling die ongetwijfeld door heel gamend Nederland wordt toegejuicht en met een beetje geluk vanaf volgend jaar ook vanaf de tribune in Polen.

De Idols-achtige talentenjacht kan de komende maanden verder gevolgd worden op XGN.nl.