1761861

Review: Monster Energy Supercross

Het Supercross Championship is een actievolle tak van de motorcrosssport. In een vol stadium racen diverse deelnemers over een speciaal aangelegde baan vol met listige bochten.

Ditzelfde gebeurt in het spel Monster Energy Supercross. Een game die uitdagende gameplay voorschotelt, maar ook wat scheve bochtjes rijdt.

Monster Energy Supercross bevat alle coureurs en locaties van het seizoen 2017. Spelers kunnen plaatsnemen op een motor uit de 450SX en de 250SX klasse. Er is een ruime keuze aan spelmodi. Zo is er uiteraard een mogelijkheid om een evenement te spelen. Verder is er een Time Attack modus waar het de bedoeling is om een zo snel mogelijke tijd neer te zetten, Championship waarbij het spel een kans biedt om een eigen seizoen samen te stellen en als laatste is er een carrièremodus.

In de carrièremodus kan je de droom van iedere Supercross fan waarmaken. Als bang rookie stap je op een 250SX motor om je kunsten te laten zien aan fans over de hele wereld. Zodra je goed presteert, word je beloond met een sponsordeal voor de koningsklasse: De 450SX. Hier is het pas echt aanpoten geblazen, want de tegenstand is hier vele malen groter. Dat stopt echte talenten natuurlijk niet om zich onsterfelijk te maken door de titel te veroveren van superster Ryan Dungey. Schrijf je geschiedenis of ga je ten onder en zijn de fans je naam alweer snel vergeten?

Monster Energy Supercross is een uitdagende game. Elke kleine fout wordt hard afgestraft. De vaak listige banen eisen een goede concentratie. Zodra je alle 17 officiële banen onder de knie hebt, is er meer te beleven. Creatievelingen kunnen zelf in de game een nieuw parcours maken via de Track Editor. Deze is gemakkelijk te gebruiken en eenmaal gemaakt kan het parcours gewoon gebruikt worden om op te racen. Wie niet zo creatief is kan simpelweg een baan van een andere speler downloaden en gebruiken.

Ook al ziet het er op tv nog zo makkelijk uit, motorcross is dat zeker niet. Om een beetje acceptabel mee te kunnen komen en jezelf niet voor gek te zetten zal veel oefening nodig zijn. Net als in het echt is het in Monster Energy Supercross de kunst om uren te maken om op die manier beter te worden. Het is jammer dat de game hierin weinig tot geen hulp biedt. Spelers die eerder al op een motor hebben gezeten tijdens de MXGP-spellen van ontwikkelaar MileStone zullen zich snel thuis voelen, maar voor beginnelingen zijn de eerste paar races niet echt een feest.

Iets anders wat voor frustratie kan zorgen zijn de botsingen met tegenstanders en met de zogenaamde “tuffblocks” aan de kant van het parcours. Het wil nog wel eens voorkomen dat coureurs op elkaars hoofd landen en gewoon vrolijk doorrijden alsof er niets aan de hand is. Hetzelfde geldt voor de tuffblocks, waar contact met deze objecten het ene moment niets met de motor lijkt te doen en het andere moment voor een lancering richting de maan zorgt.

Ook grafisch is de game niet top. Tegenwoordig verwachten we door alle technologie, die steeds realistischere beelden geeft. Altijd het mooiste van het mooiste. Dit kan Monster Energy Supercross niet helemaal bieden. De races hebben veel last van haperingen waarbij het scherm even vastloopt en al het tempo uit het spel haalt.

Niets is vervelender dan door de haperingen een bocht of zelfs de start te missen, waardoor je gelijk tegen een grove achterstand aankijkt. Iets anders wat bijdraagt aan het tempo uit het spel halen zijn de wel erg lange laadtijden. Tussen de races en sessies door is er genoeg tijd om een kop koffie met een muffin te halen. Erg lekker, maar dat was vast niet de bedoeling van MileStone.

Wie door deze problemen heen kan kijken, treft een game met een grote hoeveelheid content aan. Dit komt voornamelijk door de vele eigengemaakte banen die spelers via de Track Editor maken. Hierdoor is er altijd wel een nieuwe baan om op te racen en dat is goed voor de afwisseling. Combineer dit met de uitdagende gameplay en er is een hoop te beleven in Monster Energy Supercross.

+ Uitdagende gameplay

+ Veel keuze aan banen door de Track Editor

+ Uitgebreide mogelijkheden tot aanpassen

- Veel haperingen tijdens de races

- Weinig uitleg

- Lange laadtijden

Je kunt jezelf snel verliezen in de grote wereld van Monster Energy Supercross en dat is een goed teken. Met de enorme hoeveelheid tracks zal je niet snel verveeld raken en door de uitdagende gameplay word je echt tot het uiterste gepusht. Voor nieuwe spelers is het een ontdekkingstocht waar het letterlijk vallen en opstaan is.

De technische mankementen en lange laadtijden zijn erg jammer en het is te hopen dat ontwikkelaar MileStone hier een oplossing voor weet te vinden. Als MileStone dat voor elkaar kan krijgen, kunnen de hekjes pas echt naar beneden om de motoren los te laten op weg naar de overwinning.