Review: Kingdome Come: Deliverance

Door het niet kunnen vinden van genoeg investeerders leek het er lang op dat de ambitieuze role-playing game Kingdom Come: Deliverance er niet zou komen. Dankzij veel steun op het daarna gemaakte kickstarterproject kwam het spel er uiteindelijk toch in volle glorie.

Gelukkig maar, want hoewel het spel behoorlijk frustrerend kan zijn, brengt het wel een frisse wind in het gamelandschap.

Kingdom Come: Deliverance is de eerste game van Warhorse Studios en meteen een grote. In het spel stap je in de sandalen van de jonge Henry en maak je deel uit van de Tsjechische samenleving in het begin van de vijftiende eeuw. Als zoon van een simpele smid in het kleine dorpje Skalitz, bestaat je leven voornamelijk uit drinken met vrienden in de lokale kroeg en het doen van klusjes voor je pa. Maar wie de geschiedenis van het koninkrijk van Bohemia kent, weet dat er rond 1400 flink wat ellende stond te gebeuren. Die gebeurtenissen komen zo gedetailleerd mogelijk terug in Kingdom Come: Deliverance, aangezien historische accuraatheid uiterst belangrijk is voor de ontwikkelaar.

Waar je in andere soortgelijke middeleeuwse games in de rol van grote held kruipt, is dat in Kingdom Come: Deliverance absoluut niet het geval. De rollenverdeling was rond 1400 behoorlijk duidelijk en als simpele arbeiderszoon ben je als Henry alles behalve een machtige krijger. Jouw kruistocht voor wraak lijkt er in het begin dan ook alles van te hebben om gedoemd te zijn, maar toch wordt dit mogelijk. De voormalige heerser van Skalitz, Radzig Kobyla, is bereid je een kansje te geven mits je onderaan de voedselketen begint en jezelf langzaamaan omhoog werkt.

Waar draken in middeleeuwse games (net als in series als Game of Thrones) vaker wel dan niet een rolletje hebben, zal je na ruim een uur in Kingdom Come: Deliverance net de taak hebben gekregen om als stadswachter een groep dronkenlappen uit een kroeg te bonjouren. Mythische wezens zijn niet terug te vinden in de grote, open wereld van Kingdom Come: Deliverance, enkel de gevaren waarover je in geschiedenisboeken hebt gelezen.

Wie zich door de tamelijk trage introductie weet te werken, zal zeker worden beloond met voldoende actie. In jouw zoektocht naar de leider van de groep soldaten die Skalitz met de grond gelijk maakte, zal je kampen met zwaar bewapende bandieten moeten neutraliseren, verdachten moeten verhoren en infiltreren in een klooster. Voldoende diversiteit dus, zoals je mag verwachten van een role-playing game.

Een groot, ambitieus project als eerste titel is een uitdaging. Waar het spel zeker een pluim krijgt voor historische inhoud en de overgrote meerderheid van de mogelijkheden, piept en kraakt het spel hier en daar wel behoorlijk. De grote wereld van Kingdom Come: Deliverance ziet er prachtig uit en zit vol leven. Maar om alle glorie te aanschouwen, zal je de allernieuwste componenten in een PC moeten stoppen. Anders zal je het moeten doen met iets mindere pracht en praal om toch een soepele speelervaring te hebben, voornamelijk in gevechten.

Want vechtmomenten staan centraal in het spel en je zal ook flink moeten oefenen om als winnaar uit gevechten te komen. Eén op één kan iedereen met Henry een tegenstander verslaan, maar vaker dan niet zal je in de minderheid zijn. Zodra er aanvallen van meerdere kanten komen, zal je dus goed moeten kunnen verdedigen én aanvallend de overhand moeten krijgen. Iets wat wordt bemoeilijkt door het ontbreken van een echte tutorial. In plaats daarvan kan je tegen betaling lessen volgen om vaardigheden omhoog te helpen en daarmee nieuwe aanvallen vrijspelen. Oefenen kan op een paar locaties, maar die zullen altijd één op één zijn. De enige manier om te weten of je een kamp met een handjevol bandieten op kan ruimen, is door het te proberen.

Waar je normaliter voordat je gevaar opzoekt je gemaakte progressie opslaat, kun je dat in Kingdom Come: Deliverance momenteel wel vergeten. Enkel door een bed op te zoek of een duur drankje achterover te slaan, sla je jouw voortgang op. Aangezien er niet altijd een bed in de buurt is en geld relatief schaars, moet je soms risico nemen en hopen op een goede uitkomst van een gevecht tegen een groepje vijanden. Wel moet gemeld worden dat hier in de toekomst nog verandering in wordt gebracht.

Naast de directe confrontatie aangaan, kan je ook wachten tot de avond is gevallen en de meeste mensen hun bed of slaapzak op hebben gezocht. Kingdom Come: Deliverance kent flink wat vaardigheden die je kan gebruiken om vriend en vijand te verrassen. Stealth geeft je de mogelijkheid geruisloos een kamp binnen te sluipen en mensen in hun slaap om te brengen. Ook kan je met een vaardigheid als lockpicking inbreken in huizen en winkels om waardevolle spullen te jatten en te verkopen. Hoe meer geld je hebt, hoe beter de uitrusting is die je je kan veroorloven. Maar wees gewaarschuwd, want bewakers snappen heus wel hoe de zoon van een smid plots de duurste wapens en harnassen kan betalen.

+ Interessante manier om geschiedenis bij te brengen

+ Uitdagende gevechten

+ Grafisch zeer mooi

+ Aanpak missies in eigen hand

+ Eens geen held die sterker is dan 100 man

- Soepele gameplay en hoge grafische settings bijna niet te combineren

- Combat tutorial had wel iets uitgebreider gemogen

- Nog flink wat bugs aanwezig

Voor de release van het langverwachte Kingdom Come: Deliverance probeerde Warhorse Studios zo duidelijk mogelijk te maken dat dit niet makkelijk is. Enkel zij die niet vies zijn van een moeilijk spel en die wat willen leren tijdens gesprekken met ronddwalende personages, zouden er optimaal van genieten. Ondanks hier en daar een schoonheidsfoutje, weet het historisch accurate Kingdom Come: Deliverance een onuitwisbare indruk achter te laten. Het mag dan weliswaar geen makkelijk spel zijn, maar het is veruit de interessantste manier om een stukje waargebeurde geschiedenis mee te krijgen!