Review: Secret of ManaRemaster

Toen Secret of Mana 25 jaar geleden uitkwam op de Super Nintendo(SNES)was dit een schot in de roos door ontwikkelaar Square Enix, die destijds nog als Squaresoft door het leven ging.

De role-playing game combineerde actie en avontuur in een origineel jasje en werd bijna direct een klassieker. Fans schreeuwen dan ook al jaren om een nieuwe versie van de game. En die is er nu dan eindelijk. Al speelt de tand des tijds een vervelende rol.

In Secret of Mana zijn Randi en zijn vrienden net buiten hun dorpop pad. Als ze over een boomstam lopen glijdt Randi, onhandig dat hij is, uit en valt zonder pardon een rivier in. Wat een pech. En dan is de weg naar huis ook nog eens geblokkeerd door begroeiing. Als Randi dan op zoek gaat naar iets scherps, loopt hij een roestig zwaard in een steen tegen het lijf.Zonder dat hij het weet begint hij op dat moment aan een enorm avontuur dat spelers minstens 20 uur zal vermaken.

Je raadt het al: jij kruipt in de huid van Randi en mag de held spelen. Het zwaard blijkt touwens het Zwaard van Mana te zijn, een legendarisch wapen dat de wereld kan redden. Een beetje als het zwaard Excalibur uit het verhaal van Koning Arthur dus, maar dan magisch.Het zwaard is op zijn piek het ultieme wapen, maar in de staat waarin jij het zwaard vindt, sla je er geen deuk mee in een pakje boter.Dus moet je op pad om magische energie,genaamd Mana, te verzamelen en sterk genoeg worden om het kwaad dat de wereld bedreigt te verslaan.

In tegenstelling tot de meeste rollenspellen waarbij jij en de vijanden beurten nemen met aanvallen, werkt Secret of Mana net wat anders. De gevechten in Secret of Mana spelen zich namelijk in ‘real-time’ af, wat inhoudt dat de acties die je uit wilt voeren, ook meteen plaatsvinden. De game heeft dus wat meer actie dan andere vergelijkbare spellen uit de jaren ’90.

Net als in de SNES-versie van Secret of Manakomen spelers in de gameop de meest diverse plekken terecht. Alleen nu doen spelers dat in een geheel nieuw jasje. De 16-bit pixelpoppetjes die over je scherm bewogen hebben plaats gemaakt voor speelse 3Dkarakters en de dingen die ze zeggen worden nu echt gesproken in plaats van dat er alleen een stukjes tekst gewoond worden. Verder is de wereld waarin je rondloopt ook helemaal naar de vernieuwde stijl omgetoverd.

Het nieuwe grafische uiterlijk zorgt ervoor dat Secret of Mana er hedendaags uitziet, terwijl de game je nog net zo betovert als toen de game voor het eerst uitkwam in 1993. Het kristallen woud, de woestijn en de Noordpool waar je een wel heel bekend figuur met rode kleding en een baard tegen het lijf loopt,zijn betoverend. Verder is het fijn dat elke omgeving zijn eigen vijanden en uitdagingen heeft. Zo kom je wolven, krabben en enorme rupsen tegen in de bossen, maar kun je in kastelen rekenen op ridders met enorme knotsen en ninja’s die je uit het niets te lijf gaan.

Wat betreft het uiterlijk en de sfeer van de game is Secret of Mana dus weer een schot in de roos. Het is knap dat de sfeer van het origineel naar voren blijft komen terwijl de game toch een complete visuele facelift heef gekregen. Maar als je eenmaal aan het spelen bent merk je al snel dat Secret of Mana op andere gebieden minder goed uit de verf is gekomen. Zo is het menu redelijk omslachtig. zeker als het aankomt op het selecteren van magische spreuken.De vaart wordt compleet uit het spel gehaald omdat je steeds een heel menu moet doorlopen waardoor het spel continu gepauzeerd wordt. Op die manier wordt magie opeens slaapverwekkend. Het blijkt dan oude game-mechanieken die vroeger werkten niet meer van vandaag de dag zijn.

+ Grafisch succesvol naar deze tijd gehaald

+ Nostalgie druipt er vanaf

+ Alle dialogen zijn nu gesproken

- Het menu is te omslachtig en niet van nu

- Mist opties tijdens gevechten

- Gebruik van magie is absoluut niet uitnodigend

De remaster van Secret of Mana is er een die een dubbel gevoel opwekt. Er is een succesvolle facelift uitgevoerd, waardoor het betoverende sfeertje zonder echte problemen naar 2018 is getild. De game kent een cartooneske stijl die trouw is aan het origineel en dat zorgt bij de fans voor een feest van nostalgie.

Op het gebied gameplay is Secret of Mana minder succesvol omgetoverd tot moderne game. Hier is vreemd genoeg gekozen om zo trouw mogelijk aan het origineel te blijven zonder na te denken over alle mogelijkheden van nu. Het menu voelt verouderd aan, de gevechten lopen niet altijd even soepel en het gebruik van magie is erg omslachtig. Dat neemt niet weg dat je voor 35 euro een game in huis haalt die op meerder vlakken toch nog weet te betoveren.