1856230

Review: Kirby Star Allies

De roze gekleurde suikerbol Kirby is vol enthousiasme uitgebracht op de Nintendo Switch. De ronde held gaat al meer dan 25 jaar mee is steevast een troef van Nintendo om jong en oud te vermaken.

Op het CV van Nintendo’s nieuwste titel staan ongetwijfeld woorden als ‘co-op plezier voor vier gegarandeerd’, iets wat zeker waar is. Al gaat de platformer duidelijk terug naar de roots en ligt de focus vooral op eenvoud en kids.

Van de Kirby games worden al jarenlang games uitgebracht door Nintendo. Het hoort min of meer bij elk Nintendo platform. Dus zonder een Nintendo Switch geen Kirby. De roze kleur van onze protagonist zorgt automatisch voor een glimlach op veel gezichten, al moet zijn kracht om voortgang in levels te maken, niet onderschat worden. Die grote grijns kan namelijk binnen luttele seconden getransformeerd worden in een bek waar je U tegen zegt. Kirby’s mond beschikt namelijk over een opslokmechaniek waarmee hij vijanden inslikt en diens krachten overneemt.

Op deze manier verandert Kirby in vele gedaantes, denk aan een kok, een schoonmaker, een spin, een kunstenaar en nog veel meer! Met al die krachten kunnen spelers, samen met nog drie anderen, een vrolijk platformavontuur tegemoet. Het spel neemt spelers betoverend mee in een wereld die onderveeld is in meerdere speelwerelden en wat zij voorgeschoteld krijgen is een dikke portie vermaak. In zeker 50 levels kun jij je onderdompelen in vrolijke omgevingen -waar elke vijand aardig lijkt, maar toch kapot moet- en waarin muziek je oren streelt, maar vooral opzweept én aanmoedigt om eindbazen een enkeltje naar het hiernamaals te geven.

Daarbij is de kracht dat een nieuwe Kirby game nu overal gespeeld kan worden dankzij de hybride spelcomputer van Nintendo. Het mooiste is om het avontuur in volle glorie in een huiskamer te aanschouwen, waarin spelers kunnen meedoen met een Pro Controller of meerdere Joy-cons. Het is een kleurrijk schilderijtje dat tot leven komt, al geldt dat net zo goed voor de draagbare versie. Want door de Switch kan het spel overal verder gespeeld worden: in de trein, op school, op het werk, waar dan ook! En dan is er niets op tegen om de titel eer aan te doen en alle krachten te verenigen en samen verder te spelen, ongeacht op welke plek.

Er schuilt alleen een klein addertje onder het gras. Kirby Star Allies, dat dus zwaar mikt op een vriendengroep, is niet zo’n sociale game als je in eerste instantie zou denken. Nintendo heeft er een handje van om spellen die samengespeeld kunnen worden niet volledig als zodanig in te steken. De eerdere Switch hit Super Mario Odyssey kan welliswaar met twee man gespeeld worden, maar eigenlijk dient speler twee als een wormvormig aanhangsel. Een tikkeltje overdreven misschien, maar de rechten zijn niet gelijk. In een wereld waarin we streven dat iedereen gelijk is en gelijke rechten heeft, willen wij gamers ook gelijke rechten hebben in toffe games!

In Kirby Star Allies wordt namelijk de volledige focus gelegd op speler één. Zodra speler één doodgaat, gaat de rest ook game over. Het maakt niet uit hoe goed de rest is, want dit telt niet. In praktijk betekent dit dat speler twee beter kan spelen en kan blijven leven, maar toch doodgaat wanneer speler één een sprong in een level net niet behaalt. En dat is bij wijlen frustrerend!

Het wordt dan goed zichtbaar dat de focus van deze game (iets te veel) ligt op de jongere gamers en niet zo zeer volwassenen. Onder het mom van: iedereen moet mee kunnen doen. Immers prijkt er trots een 7+plakkaat op het hoesje. Deze theorie wordt ondersteund door het gegeven dat er qua eenvoud terug wordt gegaan naar de roots van het spel. Waar de eerdere 3DS-titel Planet Kirby Robobot nog een eindbaas bevatte, waar je een flinke kluif aan had, kun je nu de gehele Switch game met twee vingerse in de neus spelen.

Na zo’n zeven uur rolt dan de aftiteling over het scherm, wat redelijk kort is. Al moet eerlijk toegegeven worden dat er daarna nog genoeg uurtjes vertoefd kunnen worden in wat extra spelopties. Daarbij leunt game duidelijk op het principe om levels vaker met vrienden te kunnen spelen. Al is het niet verboden om in je eentje te spelen, want dan kan natuurlijk ook!

+ Kirby kan allerlei krachten kopiëren

+ Contrast tussen schattigheid en keihard vechten is geniaal

+ Speelbaar met vier personen

- Hoofdavontuur is snel uitgespeeld

- De co-op geeft niet iedereen gelijke rechten

- Erg makkelijk

Er bestaat geen twijfel over dat Kirby na meer dan 25 jaar nog altijd bestaansrecht heeft. Nintendo kan niets anders dan complimenten worden gegeven voor het feit dat zo’n langlopende serie steeds weer nieuwe elementen weet toe te voegen om zowel fans te bedienen, alsook nieuwe (jonge) spelers prikkelt voor een nieuwe Kirby game.

Kirby Star Allies weet duidelijk te charmeren en imponeren met prachtige graphics, een goede soundtrack en leuke spelmachenieken. Bovendien is het een feestje om de game zowel alleen, alsook met twee, drie of vier mensen te spelen. Al is eerlijkheid een zeldzaam goed. Kirby Star Allies is voor kids een gouden snoepje, maar voor voor volwassenen iets te simpel. Het grootste bezwaar is dat de co-op alle spelers geen gelijke rechten geeft en dat doet stiekem een beetje pijn. Maar als de volwassen speler zijn wonden likt, blijft aan de eindstreep toch een vermakelijke titel staan.