1933758

Review: Sea of Thieves

Als je Sea of Thieves opstart, krijg je nog net geen bak met zeewater over je heen gekieperd. Wat je wel krijgt is een enorme dorst naar piratenliederen die uit volle borst worden meegezongen.

Rare, ontwikkelaar van Microsofts nieuwe zeebonken-simulator, probeert het gevaarlijke verleden te romantiseren, maar slaagt hier maar deels in. Alhoewel er meer sfeer dan goud te vinden is, en dat is er in overvloed, kent de game vele klassieke misstappen.

Er is een grote kans dat je als jonger kind weg was van ninja’s, cowboys en bovenal piraten. Op deze laatste categorie speelt Rare in door met een grootschalig online multiplayer-festijn te komen waar menig gamer naar hartenlust kan plunderen en schatgraven. Samenwerking met andere spelers vormt de sleutel tot een luxe leven, want er valt een grote hoeveelheid handelingen te verrichten voordat de buit wordt binnen gehengeld. Een maximum aantal van vier man is niet alleen effectief, maar zorgt ook veel voor hilarische momenten.

Het unieke aan Sea of Thieves is het gegeven dat spelers zeer minimaal aan banden worden gelegd door een verhaal. De bedoeling is namelijk dat gamers, die cross-platform tussen Xbox en Windows systemen kunnen samenspelen, zelf avonturen creëren en zich niet laten stoppen door verplichte kost. Als je het ene moment de tijd neemt voor een zonvakantie op een tropisch eiland, terwijl je nog geen vijf minuten later in een spannend zeegevecht belandt, is dat geen probleem. Natuurlijk moet je flink aan de bak om goud te verdienen waarmee je nieuwe cosmetische aanpassingen koopt. Al zijn deze vastgestelde missies geheel optioneel.

Welke tocht je ook aflegt, door de sociale interactie met spelers zal geen enkele reis hetzelfde voelen. De grote open wereld, bestaande uit vooral water en vele kleine eilanden, ligt vanaf het begin af aan al open voor iedereen. Beperkingen qua content en acties met oneerlijke aanvaringen als gevolg, zijn er nauwelijks te vinden. Verschillende taken als stuurman, navigator of schutter kunnen dan ook door iedereen opgepakt worden.

Het klinkt als een utopie voor iedereen die ooit al eens digitaal kapiteintje had willen spelen zonder verdere consequenties, en dat is het ook tot op een zekere hoogte. Tijdens de eerste paar uur spelen voelt Sea of Thieves heerlijk verfrissend aan door het unieke concept dat er geboden wordt. Helaas is dit niet van al te lange duur, want na een aantal uur spelen begint de sleur al toe te slaan. Puntje bij paaltje heeft Sea of Thieves helaas niet al te veel vlees om het lijf.

De game kent maar twee verschillende schepen, een handje vol kleine nederzettingen en totaal geen variatie in zijn opdrachten. Alhoewel het de taak aan de speler is om iets van deze game te maken, geeft Sea of Thieves de speler niet genoeg hulpmiddelen om zich er langere tijd mee te vermaken. Het voelt als een vreemde keuze om veel van de cosmetische aanpassingen achter slot en grendel te zetten, totdat één van de hoogste niveaus is bereikt. Het gevolg is dat vele piraten en diens schepen er precies hetzelfde uitzien.

Een ander punt van kritiek draait om de fundering van het spel, namelijk de sociale interactie. De piratensimulator kan één van de meest hilarische games zijn die je ooit gespeeld hebt, mits je met vrienden op reis gaat. In je eentje of met willekeurige mensen de woeste wateren bevaren is lang zo leuk niet, waardoor het plezier snel van de horizon verdwijnt. Dit gegeven is erg zonde, aangezien de game letterlijk beeldschoon is en schreeuwt om aandacht.

Als laatste noemenswaardige factor die niet over het hoofd valt te zien, kan het technische aspect van de game aangehaald worden. Vanaf de release zijn er vele problemen geconstateerd die spelers belemmeren beloningen te verdienen of überhaupt te spelen. Het ziet er eerder naar uit dat servers constant gekielhaald worden, want deze zijn om de haverklap offline waardoor spelen onmogelijk wordt. Laat dat nou net niet de bedoeling zijn van een grootschalige multiplayer game die draait om een levendige gemeenschap.

+ Geweldige multiplayer ervaring met vrienden

+ Grafisch een lust voor het oog

+ Vrijheid

- Erg mager in zijn basiscontent

- Het regent technische en serverproblemen

- Ervaring is te veel afhankelijk van met wie je de game speelt

- Vrij snel repetitief

Sea of Thieves kent hoge pieken, maar ook diepe dalen. Vooral in de beginnende uren van de game word je als speler getrakteerd op een unieke vorm van gameplay waarbij je in Zwartbaards voetsporen treedt. Een zenuwslopende schattenjacht hier en een zeeslag tegen andere piraten daar houden je wel eventjes zoet. Deze activiteiten doen al snel hunkeren naar meer, maar tot de verbazing is verder niet veel.

Alhoewel Rare’s nieuwste telg een groots project leek te worden, is dit op een aantal cruciale punten niet goed doorgepakt. De wereld voelt leeg en weinig variërend aan, desondanks de visuele verbazing die je voorgeschoteld krijgt. Tevens ben je veel te afhankelijk van medepiraten die de ervaring maken of breken. De tijd zal het leren of deze problemen verholpen worden, maar laat de ontwikkelaars en Microsoft eerst de handen ineen slaan om het technische aspect op te poetsen.

Dit artikel is in samenwerking met XGN.nl