Review: God of War

Ares, Poseidon, Hades en zelfs Zeus moesten het onderspit delven toen Kratos woest voorbij kwam. Alle Griekse goden werden in de vorige hack ’n slash games uit de God of War serie aan zijn zwaarden geregen. Maar nu al hun bloed vergoten is, is onze kale held zijn wilde haren kwijt, tenminste zo lijkt het.

Want een nieuw avontuur staat voor de deur dat voor Kratos, maar ook voor spelers een nieuw begin vormt. Een begin dat de franchise volwassen aan doet voelen, maar waarbij brute actie soms even te veel plaats maakt voor emotie.

Wat is het

In God of War probeert Kratos zijn verleden achter zich te laten en te vergeten wie hij ooit was (een genadeloze moordmachine!) door in Midgard te gaan wonen. Het gaat hem goed af en er volgen enkele vredige jaren waarin Kratos een vrouw vindt en zelfs een zoon krijgt. Als zijn vrouw komt te overlijden moet hij met zijn zoon Atreus een reis maken door de Noorse wereld. Een reis die niet makkelijk is, want Atreus is nog helemaal niet klaar voor deze onderneming en de band tussen vader en zoon is ook niet optimaal. Bovendien weet Kratos zelf niet zo goed hoe hij met het vaderschap om moet gaan.

De game is duidelijk heel anders dan voorgaande delen die nagenoeg helemaal om Kratos’ wraakmissie tegen de goden draaide, net als de wereld waarin Kratos en Atreus hun reis voltrekken. Midgard kent gevarieerde – en telkens adembenemende- omgevingen. Zeker als je de game in 4k speelt valt je mond open als je het imponerende aanzicht vanaf de hoogste berg voor ogen krijgt of als je voor het eerst met je bootje het centrale The Lake of Nine op vaart.

Het is alleen al visueel een genot om in Midgard te zijn, een wereld waarin je ruim 25 uur mag vertoeven. En dat is alleen nog maar de verhaallijn waarbij je naast Midgard ook enkele andere dimensies uit de Noorse mythologie aandoet. Je komt bijvoorbeeld in Niflheim, de hel die volgens Noorse verhalen niet uit vuur, maar ijs bestaat. In al deze omgevingen is van alles te ontdekken, verzamelen én moet er flink wat geknokt worden.Dit keer zijn de vijanden op je pad niet van Griekse afkomst, maar kom je oog in oog te staan met trollen, ondoden en ander gespuis dat rechtstreeks uit Noorse mythologische verhalen is ontleend.

Gelukkig weet Kratos er wel raad mee, al heeft hij zijn vertrouwde zwaarden, de Blades of Chaos, aan de wilgen gehangen. In plaats daarvan heeft bij een bijl bij zich, de Leviathan Axe, waarmee snel en bloedig afgerekend kan worden met de Noorse onruststokers. En gaandeweg word je steeds sterker door een gebalanceerd systeem waarmee je vergaarde ervaringspunten en spullen kunt besteden aan betere uitrusting of upgrades voor je wapens en bewegingen.

Ook voor Atreus is het nodige aan upgrades te kopen, waardoor hij effectiever wordt. Hij kruipt in God of War in een ondersteunende rol. De zoon van Kratos kan vijanden voor je afleiden, maar zijn boog ook gebruiken om anders onbereikbare plekken toegankelijk te maken. Dit zorgt ervoor dat jij je kan focussen op het afmaken van vijanden, maar daarbij ook op meerdere manieren te werk kan gaan. En tijdens het nodige puzzelen zorgt hij ervoor dat je verder moet kijken dan je neus lang is, al weet het gros van de puzzels niet echt uit te dagen.

In de puzzels die God of War je voorschotelt, maar ook in de verhaallijn en de spelwereld word je overladen met de Noorse mythologie. En dan niet zoals in series als Vikings of de Thor films, maar echt door te vertellen hoe de Noorse mythologie in elkaar zit. Soms wordt er door Mimir, een karakter dat je tijdens je reis begeleidt, een verhaal verteld, terwijl andere keren de spelwereld voor zich spreekt. Dan ligt er ineens een enorme reus voor je neus die overduidelijk in de strijd gevallen is. Het boeit nagenoeg iedere stap van de weg en zorgt ervoor dat je de wereld in zijn geheel wil verkennen. Je bent dus niet alleen bezig met brute actie, maar steekt er ook nog eens wat van op!

Met al deze nieuwe elementen is God of War ideaal voor mensen die de franchise nog niet kennen, maar voelt de nieuwe mythologie voor de doorgewinterde fan soms wat vreemd aan. Al valt er voor hen genoeg te herkennen. Er is namelijk goed rekening gehouden met de roots van de franchise door overal en nergens verwijzingen naar het verleden van Kratos aan te brengen.

De ene keer is het iets kleins als een Griekse vaas die ergens staat en de andere keer wordt Kratos met zijn neus op de feiten gedrukt. Dat is dan smullen voor fans en het voelt niet vreemd aan voor de nieuwkomer. Ook op het gebied van gameplay is Santa Monica Studio de roots van Kratos niet vergeten. Hij is een echte baas, een wildebras. En hoewel hij zou willen dat hij zijn wilde haren kwijt was, is niets minder waar. Zodra hij zijn wapen trekt, kan het niet anders dan dat hij door het lint gaat.

Plus- en Minpunten

+ Deze nieuwe start voelt nieuw, maar toch ook vertrouwd aan

+ Noorse open wereld ziet er geweldig uit (zeker in 4K)

+ Genoeg te ontdekken, zien en doen, ook buiten het verhaal om

- Puzzels weten niet echt uit te dagen

- Besturing is even wennen voor de fans

Dit God of War avontuur is een sterk nieuw begin van een al grootse serie. De enorme Noorse wereld is rijk aan adembenemende uitzichten en kent genoeg plekjes om te ontdekken.

Het verhaal draait dit keer niet alleen maar om op goden inhakken en schedels te verbrijzelen, maar kent een emotionele rode draad. Natuurlijk moet er wel gevochten worden en ook op dat gebied weet God of War te imponeren met brute combo’s en bewegingen én een vernuftig upgrade systeem. God of War is terug en als dit een voorbode is van wat er komen gaat, mogen de goden zich wel bergen!

Dit artikel is in samenwerking met XGN.nl