Review: South Park The Fractured but Whole (Nintendo Switch)

De grofgebekte Cartman en zijn vriendjes zijn terug met een nieuw avontuur. In South Park The Fractured But Whole vecht je als superheld tegen het kwaad, maar zijn de superhelden het onderling ook zeker niet met elkaar eens.

Wat volgt is een vermakelijk avontuur waarbij serieuze onderwerpen in een adem worden genoemd met ‘je moeder’-grappen. Kun je door wat kleine foutjes heenkijken, dan heb je met South Park The Fractured But Whole entertainment van de hoogste comedyplank te pakken.

Iedereen die een beetje bekend is in de wereld van de cartoons heeft waarschijnlijk wel van de serie South Park gehoord. De reeks gaat al dik twintig jaar mee en de avonturen van Eric Cartman en zijn vrienden zijn door de jaren heen alleen nog maar populairder geworden. Zo populair zelfs dat je die avonturen tegenwoordig ook digitaal kunt beleven. Dat kon eerder al in The Stick of Truth, waarin je als elven en trollen door een klein stadje rende. Maar al die gekkigheid is al weer helemaal gedateerd, want South Park The Fractured But Whole laat je zien wat de nieuwe trend is onder de lokale jeugd aldaar: superheldje spelen.

Het succes van Marvel is niet onopgemerkt gebleven in de wereld van South Park en Cartman is van plan om samen met zijn vrienden een superheldenfranchise op te bouwen die nog groter wordt dan wat Marvel in al die jaren heeft opgebouwd. Jij als ‘the new kid on the block’ springt middenin dit avontuur, waarin je samen met Coon and Friends, zoals Cartman zijn superheldengroep graag noemt, door South Park trekt om het kwaad te bestrijden en de beste superheld te worden die je maar kunt bedenken.

En dat avontuur wordt gepresenteerd als een tactische role-playing game, wat inhoudt dat je jouw karakter van top tot teen kunt opbouwen. In het begin zal je enkel je haren, ogen en huidskleur kunnen regelen, maar verderop in het verhaal kun je ook sleutelen aan jouw superkrachten en bepaalde krachten zelfs combineren. En wat te denken van een op maat gemaakt pak, het is allemaal mogelijk.

Als de klerenkast eenmaal geraadpleegd is, moet er natuurlijk gevochten worden tegen het kwaad. Alle gevechten in de game zijn turn-based, wat inhoudt dat je net als bij bijvoorbeeld schaken om de beurt een zet mag doen. Nieuw is hierbij dat je jouw karakters ook kan verplaatsen binnen de arena, iets wat in de vorige game niet mogelijk was.

Daardoor voelt de game een stuk dynamischer aan dan diens voorganger, South Park The Stick of Truth. Aanvallen zijn meer divers en hebben bovendien verschillende manieren om vijanden te raken. Hierdoor is er meer tactiek mogelijk, wat de gameplay ten goede komt. Maar verder voelt South Park The Fractured But Whole enorm vertrouwd aan, wat zeker geen slecht gegeven is. De titel ademt South Park, mede doordat bedenkers Matt Stone en Trey Parker nauw hebben samengewerkt bij de ontwikkeling van de game. Grafisch ziet de game er net zou uit als de serie, waardoor je tijdens sommige tussenfilmpjes het gevoel krijgt dat je gewoon naar een aflevering op televisie zit te kijken.

Ook de originele stemmen zijn terug te vinden in het superheldenavontuur, waarbij je onderweg meermaals zelfs wat leuke knipoogjes naar oude afleveringen terugvindt. The Fractured But Whole voelt als een passieproject aan, eentje dat zijn bronmateriaal eer aandoet. De typische over de top South Park-humor wordt afgewisseld met serieuzere momenten en vullen elkaar mooi aan. Bovendien is het verhaal goedgeschreven en zal je meermaals goed verrast zijn over de plottwisten die de game je voorschotelt.

Bijkomend voordeel van de Nintendo Switch versie die recent is uitgekomen, is het feit dat de game ditmaal ook onderweg gespeeld kan worden. De hybride console van Nintendo kan namelijk zowel op de televisie aangesloten worden, alsmede als handheld gebruikt worden voor onderweg. Door de turn-based gameplay is de game uitermate geschikt voor bijvoorbeeld treinritjes of lange sessies in de auto, gezien de gameplay geen snelle respons nodig heeft en te allen tijde gepauzeerd kan worden. De game is natuurlijk op alle platformen een genot om te spelen, maar deze extra plus kan zeker meegenomen worden bij de aanschaf.

Houd daarbij wel rekening met het feit dat de Nintendo Switch versie van de game nog een tikkeltje prijziger is dan op andere consoles, mede door de latere release op Nintendo’s apparaat. Om dit te compenseren was het mooi geweest om eventueel wat extra content aan te treffen die in de tussentijd reeds uitgebracht is, maar dit is helaas niet het geval. De games zijn op alle platformen identiek aan elkaar en dan moet je je afvragen of de meerprijs het waard is.

Plus en min

+ Ademt de sfeer van de serie

+ Tactische gevechten

+ Een overdosis aan humor

+ Leuke verhaallijn vol met knipoogjes

- Geen extra content ondanks prijspunt

Het avontuur met Cartman en zijn supervrienden is zeker weten een succes. De gameplay heeft een upgrade gekregen ten opzichte van de vorige game, waardoor het vechten plots een stuk dynamischer aanvoelt. En bij het creëren van jouw karakter kun je helemaal losgaan met superkrachten. Tevens helpen de authentieke sfeer en het interessante verhaal om de aandacht vast te houden. South Park The Fractured But Whole is een verademing om te spelen voor iedere fan van de serie of het genre.

Dit artikel is in samenwerking met XGN.nl