Hyrule Warriors Definitive Edition review

Nintendo kwam, zag en overwon toen het bedrijf vorig jaar maart de Nintendo Switch uitbracht. Anderhalf jaar later is het apparaat nog steeds even populair en zijn spellen van grote namen zoals Mario, Donkey Kong en Zelda ook al te krijgen.

Van Zelda is er weer een titel bij, namelijk Hyrule Warriors Definitive Edition!

Sinds de allereerste Zelda-game weten gamers al wat ze van de serie kunnen verwachten. De stille maar moedige held Link neem je mee op een groots avontuur waar de nadruk ligt op het verkennen van een grote spelwereld, het oplossen van puzzels en fantastische muziek om naar te luisteren. Hyrule Warriors Definitive Edition is andere koek. In plaats van een grootse avonturengame, is Hyrule Warriors een game vol actie waar je deelneemt aan grootse veldslagen waarin je soms wel honderden vijanden tegelijkertijd bevecht. Deze benadering wordt gecombineerd met een strategisch element. Je moet jouw kamp zien te beschermen tegen de hordes vijanden, terwijl je de leiders van de tegenstanders moet verslaan.

Deze speelstijl is gebaseerd op die van de Dynasty Warriors serie. Waar bij Dynasty Warriors de game zich afspeelt in het oude China, is Hyrule Warriors overgoten met een waar Zelda sausje. Dit betekent dat je in de game niet honderden mensen neerhakt, maar in plaats daarvan vecht tegen allerlei kleurrijke monsters. Deze titel kwam eerder in 2014 al uit voor de geflopte Wii U, maar Nintendo ziet genoeg succes in de titel om het spel nu nog uitgebreider uit te brengen voor de Switch.

Hyrule Warriors biedt je in ieder geval ontzettend veel content om te verkennen, want het spel knalt haast uit elkaar van inhoud. De grootste uitdaging vind je in de verhaalmodus, waarin Link en zijn kameraden het opnemen tegen de kwade heks Cia. Zij probeert Hyrule te veroveren door monsters uit allerlei dimensies op te roepen. Gelukkig worden ook alle helden uit de verschillende Zelda spelwerelden hierdoor samengebracht. Dit zorgt voor een the Avengers: Infinity War-achtig verhaal waarin personages uit verschillende Zelda spellen de handen in één slaan om het kwaad te bestrijden.

Hyrule Warriors bevat maar liefst 29 verschillende speelbare personages uit diverse bekende Zelda spellen zoals Ocarina of Time, Twilight Princess en Skyward Sword. Alle grote namen zijn aanwezig, en je zal al snel je favoriet vinden. Al deze personages hebben een heleboel verschillende aanvallen, die je met de juiste timing aan elkaar kan rijgen. Daarnaast bevat het spel nog negen verschillende avonturistische mappen vol met uitdagingen en prijzen om te ontgrendelen. Deze mappen lijken sprekend op die uit de allereerste The Legend of Zelda game uit 1986, waarin je verschillende voorwerpen gebruikt om geheimen te ontdekken.

Als je verwacht dat je net als in Breath of the Wild op een groots avontuur gaat, zal je bedrogen uitkomen. Het spel biedt verschillende slagvelden met telkens een nieuw scenario of doel, maar het principe blijft altijd hetzelfde: je hakt en slaat je door hordes vijanden zonder dat hier veel variatie in komt. Dit heeft de potentie om heel snel al saai te worden, maar omdat Hyrule Warriors Definitive Edition zo veel verschillende speelbare personages heeft gebeurt dit niet snel. Tenminste, als je er voor zorgt dat je ze vaak afwisselt.

Wel is er een nadeel. Wij hopen dat je niet al te slechte ogen hebt, want de tekst van de informatieberichten die je krijgt tijdens het spelen is nogal moeilijk te lezen. Het maakt het spel zeker niet onspeelbaar, want je hoofddoel is altijd groot zichtbaar op het scherm. Soms geeft het spel alleen een tip of een hint die je makkelijk over het hoofd kan zien vanwege het formaat van de tekst.

Ondanks al deze punten biedt Hyrule Warriors Definitive Edition een tactisch actievol spel vol met typische The Legend of Zelda. elementen De actie spat er van af wanneer je met een fantastische combo hordes vijanden aan de kant slaat. Deze actie wordt ondersteund door een keiharde soundtrack waarin iconische Zelda tracks geremixed zijn tot overdreven rock-compositites.

Ontzettend veel actie!

Veel verschillende Zelda personages

Genoeg inhoud om de speler bezig te houden

Kan snel in herhaling vallen

Tekst van het spel vaak lastig te lezen

Hyrule Warriors Defintive Edition is een actievolle game die gemaakt is voor adrenalinejunkies. Naast de pure actie biedt het spel ook genoeg strategie, maar het is vooral de actie die je als speler weet vast te houden. Met verschillende verhaallijnen en ontzettend veel uitdagen weet het spel je zeker wel een tijdje zoet te houden. Hyrule Warriors Defintive Edition is dan misschien geen typisch Zelda spel, maar dit pretpakket vol met actievolle uitdagingen heeft in ieder geval genoeg om je aan je Switch te kluisteren!

Dit artikel is in samenwerking met XGN.nl