Review: Total War Saga: Thrones of Britannia

Ben jij een echte geschiedenisfan? Verslind jij series als Vikings of The Last Kingdom? Droom jij ervan om legers van duizenden soldaten aan te sturen? Dan is Total War Saga: Thrones of Britannia de game voor jou.

In Thrones of Britannia kun je ervoor kiezen je met de Vikingen een weg te branden en plunderen over de Britse eilanden van de vroege middeleeuwen, of juist aan het hoofd van de Angelsaksen een wanhopige verdediging te voeren.

De Total War serie is een reeks populaire strategiespellen die turn-based strategie mixt met real time. Dit houdt in dat je diplomatie en handel bedrijft en steden bouwt op een wereldkaart. Ook rekruteer je legers en stuur je deze op de vijand af. Als je klaar bent met je beurt is is je tegenstander aan zet, als op een schaakbord. Wanneer je de strijd aangaat zoomt de camera in op het slagveld en bestuur je in Als een generaal je legers, die soms uit duizenden krijgers kunnen bestaan. Dit zorgt voor veldslagen die zo uit Game of Thrones of The Lord of the Rings zouden kunnen komen.

Thrones of Britannia vindt plaats in het Groot-Britannië in de vroege middeleeuwen. De eilanden zijn verscheurd door oorlogen tussen de Angelsaksen, Vikingen, en de Keltische koninkrijken in Wales, Schotland en Ierland. De Vikingen proberen voor zichzelf een stuk Brittannië te veroveren om te koloniseren, maar ook willen zij wraak voor de moord op Ragnar Lothbrok, bekend van de serie Vikings. De Angelsaksen onder koning Alfred the Great proberen het versplinterde Engeland te verenigen onder één kroon. De Kelten zitten gevangen tussen deze twee groepen en vechten wanhopig om te overleven.

Aan jou is het de taak om één van de in totaal tien verschillende landen naar de overwinning te leiden in het hoofdverhaal dat je volgt. Tijdens de campaign bestuur je niet alleen je legers en steden, maar is het ook van belang je bevolking goed gevoed en tevreden te houden omdat ze anders in opstand komen. Ook beloon je vazallen voor hun loyaliteit of straf je ze af als ze je niet trouw zijn. Verder sluit je allianties met andere landen of zet je vijanden met intrige en omkoping tegen elkaar op.

Op het slagveld bestuur je legers die bestaan uit maximaal 20 bataljons, die op hun beurt weer bestaan uit maximaal 160 soldaten. Je zult je legers zorgvuldig moeten samenstellen; elke eenheid heeft z’n sterke en zwakke punten. Zo verscheuren de Vikingen met bijlen in de aanval vijandelijke troepen, maar zijn ze kwetsbaar voor boogschutters. Het is dan ook essentieel dat je het moraal van je troepen hoog houdt; als je een troepje onervaren soldaten inzet tegen de afschrikwekkende elite-eenheden van de vijand zullen ze op de vlucht slaan nadat er te veel slachtoffers vallen.

Het eerste wat aan de game opvalt is de hoeveelheid werk die duidelijk zichtbaar is in het uiterlijk van het spel. Total War spellen staan erom bekend grafische hoogstandjes te zijn en Thrones of Britannia is hier dan ook geen uitzondering in. De zon schittert op de zwaarden van je soldaten, die zelf tot in de kleinste details zijn weergegeven. De eerste keer dat je jouw legers schreeuwend en zingend tot de aanval over laat gaan zal het kippenvel je op de armen staan. Dit zorgt ervoor dat zelfs een gevecht verliezen geen straf is; wanneer je tevergeefs probeert de Vikingen probeert te verhinderen door de poort van je stad te komen waan je jezelf in de serie Vikings of The Last Kingdom.

De diepgaande elementen van de campaign zorgen ervoor dat je hier makkelijk honderden uren aan kwijt kan raken. Elk land kan heeft zijn eigen unieke eenheden en opdrachten en kan op zijn eigen manier de overwinning behalen. Ook kun je laat in het spel, als je jezelf onoverwinnelijk waant, te maken krijgen met invasies vanuit het buitenland. Dit gecombineerd met het beheren van je economie en het tevreden houden van je bevolking zorgt voor een intensieve speelervaring.

Minder intensief helaas is het vechten tegen de computergestuurde vijand; de AI weet weinig raad met een speler die de basistactieken van het spel doorheeft. Dit zorgt ervoor dat je mogelijk later in het spel de uitdaging gaat missen. Gelukkig kun je het in dat geval altijd nog opnemen tegen een andere speler in een co-op campaign of tijdens losse veldslagen.

+ Thrones of Britannia ziet er fantastisch uit

+ Het is een genot om naar te luisteren

+ De campaign heeft enkele zeer diepgaande elementen

- De campaign mist vooral verder in het spel uitdaging

- Weinig diversiteit in eenheden

Conlusie

Thrones of Britannia is wederom een pracht van een game zoals we die van de Total War-serie gewend zijn. Ondanks dat The Creative Assembly voor het eerst in drie jaar terugkeerde naar een historische setting, brengt Thrones veel vernieuwende mechanieken met zich mee, en de focus op een wat korter tijdperk dan in andere games geeft ruimte voor diepgang.

Voor beginnende strategie-gamers is Thrones een goede game. Je kunt je in de campaign honderden uren vermaken en het zo moeilijk maken als je zelf wil, of je nou liever kijkt naar soldaten die op elkaar inhakken of het overzicht bewaart en je legers vanuit vogelvlucht aanstuurt. Voor ervaren Total War-spelers zal Thrones of Britannia wellicht iets te makkelijk zijn, maar gelukkig zal The Creative Assembly dit nog proberen te veranderen met patches en uitbreidingen. Maar in de tussentijd? Ragnar Lothbrok is dood, en de Engelsen zullen betalen voor hun verraad!

Dit artikel is in samenwerking met XGN.nl