Review: Mario Tennis Aces

Onze Nederlander Richard Krajicek won in 1996 Wimbledon. Wat een prestatie! De man die veel getroffen werd door blessures kon altijd rekenen op één kracht: zijn aces. Hoe lekker is het om op volle snelheid mensen van de baan te meppen voordat ze überhaupt een kans krijgen?

In Mario Tennis Aces krijgt iedereen die mogelijkheid. Mario Tennis Aces kan verdomd moeilijk worden, maar weet toch een grote adrenalinekick voor te schotelen.

Mario Tennis Aces is het nieuwste sportavontuur van onze loodgieter uit de stal van Nintendo. Dit keer gaat hij langs verschillende banen uit het Mushroom koninkrijk voor een spel dat kan worden gespeeld door jong en oud. Zelfs als je allergisch bent voor sport, weet Mario Tennis Aces jou vol plezier over een tennisbaan te laten sprinten. Mario Tennis Aces speel je met een vette knipoog naar de realistische tennissimulaties, omdat realiteit in dit Mario avontuur ver te zoeken is.

Je vijanden zullen harder dan jij over de baan moeten strompelen als je leert om te gaan met alle mogelijkheden die het spel biedt. Zo kun je een bal met pure vaardigheid plaatsen of eigenwijs gewoon maar wat in het rond slaan en hopen dat de tennisbal goed terecht komt. De sensatie wordt compleet doordat je ook nog speciale schoten kunt gebruiken, die je kunt blijven hanteren zolang jouw personage nog voldoende energie heeft.

Je speelt het spel met maar liefst zestien verschillende personages. Naast klassieke koppen als Mario, Luigi, Donkey Kong en Yoshi, maak je ook kennis met andere bijzondere tennisspelers. Al blaffend komt de lompe hond-achtige Chain Chomp de baan op, om met een tennisracket in de bek de nodige kilo’s eraf te trainen. Hier houdt niet op. want meer personages volgen nog als gratis downloadbare content. Of jij je nu beter thuisvoelt in de schoenen van de stevige aap Donkey Kong of wegsmelt bij de schattige Yoshi: voor iedereen is er een passend karakter aanwezig.

Iedereen kan van dit spel genieten. De Nintendo Switch leent zich perfect voor 1 tegen 1 wedstrijden, al is het ook leuk om in duo’s tegen elkaar te spelen. De controllers van de Switch kun je makkelijk als losse controllers gebruiken, waardoor iedereen mee kan doen. Breng een hoop emoties bij anderen los en zie de tranen over de wangen van je medespelers rollen van het lachen. Zelfs als je volledig door je moeder, dochter of beste vriend wordt verslagen, bezorgt de spanning en sensatie van deze Mario sportgame een glimlach op je gezicht.

En mocht je nu toevallig niemand over de vloer hebben, geen paniek! De game biedt een uitgebreide verhaalmodus waarin jij het Mushroom koninkrijk moet redden van een kwaadaardig tennisracket. Tijdens deze spelstand krijg je een grote hoeveelheid banen voorgeschoteld die je voorbereiden op het echte werk. Veel van de banen keren zich volledig tegen je, waardoor telkens je tennisvaardigheden worden getoetst.

Die vaardigheden heb je hard nodig tijden de verhaalmodus. De bedoeling is dat iedereen van dit spel kan genieten, maar de deze solo-ervaring is alleen weggelegd voor de echte strijders. Zo kom je bazen tegen die telkens gebruik maken van de meest krachtige schoten die je kunt bedenken. Alhoewel jij deze schoten kunt blokkeren, vergt het de nodige oefening en concentratie. Het zal vaker gebeuren dat je tennisracket breekt en dus voor pampus op de tennisbaan komt te liggen.

Realistisch is het spel niet, maar dat hoeft ook niet. Uiteindelijk is Mario Tennis Aces een game waarin je het nodige spanningszweet over de rug voelt lopen, wanneer jij met een perfect geplaatst schot ondanks een 0-40 achterstand alsnog de overwinning in de wacht sleept.

Pros en cons

+ Aanwezigheid van verhaalmodus

+ Veel uren content en dus plezier

+ Toffe personages

+ Co-op online en offline

- Verhaalmodus is toch wat ongebalanceerd

- Weinig beloningen: speelt niks vrij

- Swing mode had niet gehoeven

Uiteindelijk blijkt deelname belangrijker dan winnen. In Mario Tennis Aces kun je een glimlach op je gezicht toveren, zelfs als je door anderen helemaal met de grond gelijk wordt gemaakt. Dit is dan ook één van de beste Mario sportervaringen die Nintendo ons door de jaren heen heeft voorgeschoteld. Kortom, trommel heel het gezin en al je vrienden bij elkaar op om samen de tennisbaan op te gaan. Mario en zijn vrienden hebben je nodig om de beste matches te spelen en de longen uit hun lijf te rennen!

Dit artikel is in samenwerking met XGN.nl