Review: LEGO The Incredibles

Disney is momenteel flink aan het knallen met haar nieuwste animatiefilm The Increbibles 2. Na 14 jaar is er eindelijk een vervolg op het origineel en wat betekent dat voor gamende fans? Een gloednieuw avontuur in de vorm van LEGO The Incredibles.

Waan je een held en ren door diverse levels heen, vecht tegen de grootste schurken en maak de wereld weer een beetje veiliger. De game biedt, ondanks wat technische oneffenheden, heerlijk vermaak voor jong en oud.

Het is bijna onmogelijk om iemand op de schouder te tikken, te vragen of hij of zij LEGO kent en ‘nee’ als antwoord te krijgen. Het merk is niet weg te denken uit de huiskamers én de speelgoedwinkels. Maar dat LEGO niet alleen plastic blokjes produceert, blijkt wel als gekeken wordt naar de inzet binnen de game-industrie. Zo zijn er talloze LEGO-games die allerlei thema’s omarmd hebben. Van LEGO Batman tot aan LEGO Pirates of the Caribbean, je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt het in LEGO-stijl herbeleven. De nieuwste telg binnen die familie is LEGO The Incredibles.

Een titel waarin je, geheel in LEGO-stijl, de avonturen van beide animatiefilms kunt herbeleven. Daarbij worden humoristische tussenfilmpjes afgewisseld met gameplay waarbij verschillende acties worden gevraagd van de speler. Het ene moment ren je over de daken van een flatgebouw, terwijl je de ene na de andere vijand een kopje kleiner slaat, terwijl je het volgende moment op een motor racet om een op hol geslagen trein een halt toe te roepen.

Met de Increbibles-serie heeft Disney haar eigen wereld vol met superhelden gecreëerd. Zeker met de ongekende populariteit die Marvel heeft opgebouwd de laatste jaren, kon een vervolg op de originele film uit 2004 niet uitblijven. Als superheld is er immers altijd wel wat te doen en je moet kunnen je voorbereiden op de gekste situaties. Net als de films kent LEGO The Incredibles namelijk veel variatie tussen de levels, zodat de game van begin tot eind interessant blijft aanvoelen.

Maar een LEGO game is niet compleet zonder de mogelijkheid om flink te bouwen. Binnen de context van de game gebeurt dit voornamelijk op specifieke momenten die duidelijk aangegeven worden met een rood vlak, met daarop het Incredibles-logo. Door bouwblokken te verzamelen kun je aan het bouwen slaan en met deze meesterwerken voltooi je dikwijls een level. Denk aan een gigantische kruisboog, een mechanische arm of een sterke magneet.

Ben je helemaal uitgebouwd of neem je even pauze van de verhalende missies, dan kun je rondrennen door de binnenstraten van New Urbem. De stad uit de tweede film zit namelijk vol met criminelen die gevangen moeten worden. Weet jij een district helemaal veilig te stellen, dan speel je weer nieuwe karakters vrij die je kunt inzetten tijdens jouw avonturen.

Daarmee biedt LEGO The Incredibles een heleboel content om mee te stoeien. De gameplay die de kern van de game vormt, verschilt niet enorm veel van de vorige LEGO-games. Ook hier kijk je naar een mengeling van actie-elementen, gecombineerd met platform- en puzzelsequenties. Hordes vijanden worden dan ook dikwijls afgewisseld met een deur die geopend moet worden of een parcours waarbij je van locatie A naar B klautert.

Kijk daarbij te allen tijde goed om je heen, want elk level zit volgestouwd met talloze voorwerpen die je kunt verzamelen. Elk level heeft tien zogenoemde minikits die je bij elkaar kunt vinden en samen een leuke LEGO-versie van een voorwerp uit de film vormen. Daarbij kent de game meer dan 200 gouden blokjes die je als een echte verzamelaar kunt opsporen. Maar dat gaat niet zomaar, want achter elk blokje zit een uitdaging verscholen.

Uitdagingen die veelal gepersonaliseerd worden doordat de krachten van jouw favoriete karakters een grote rol spelen binnen de game. Er wordt namelijk leuk ingespeeld op die krachten met de verschillende puzzeltjes die je tegenkomt. Bovendien wordt er regelmatig gevraagd om samen te werken. Denk aan Dash die in een bubbel van zus Violet stapt en zo een hele snelle hamsterbal creëert. Het is tevens een verlengde van de boodschap uit de films, want hier wordt teamwerk ook voorop gesteld.

Mocht je dat teamwerk helemaal willen doortrekken, dan is de gehele game ook met een vriend of vriendin te spelen in co-op. Zo kun je samen op de bank genieten van alle gekke avonturen van Bob Parr en zijn superfamilie. En omdat de gameplay niet al te ingewikkeld is, kan jong en oud zonder problemen aan de slag met de avonturen die je in LEGO The Incredibles kunt beleven. Acties worden dikwijls uitgelegd en de actie wordt nooit té ingewikkeld, waardoor iedereen het spel zonder problemen kan bijbenen. Bovendien kan de game binnenkort ook onderweg meegenomen worden, want een Switch-versie ligt ook in de winkelrekken.

Eigenlijk het enige echte minpuntje aan de titel is terug te vinden op het technische vlak. Elke missie moet namelijk apart geladen worden en dat kan soms flink wat tijd in beslag nemen. Wachttijden die ervoor zorgen dat je uit de actie en het verhaal wordt getrokken, wat natuurlijk zonde is. De verhaalvertelling in de game is namelijk top, met ingesproken stemmen en een leuke humoristische twist aan het originele verhaal. Het is wellicht een kleine smet, maar des te meer valt zo’n imperfectie op.

Plus- & minpunten

+ Herbeleef de actie uit de films

+ Speel met je favoriete karakters

+ Vertrouwde gameplay met een fris likje verf

+ Een open wereld om doorheen te rennen

- Lange laadtijden halen je uit de game

Conclusies

Maar gelukkig mag dat de algehele pret niet drukken. LEGO The Incredibles is een digitaal pretpark geworden waar als jouw favoriete karakters van de partij zijn. Het doorkruizen van beide verhaallijnen is een feest der herkenning en ook als je na ongeveer acht uur door de hoofdmissies heen bent, is er genoeg te doen in New Urbem. Criminelen vangen zichzelf immers niet.

De toegankelijke gameplay maakt het bovendien een toffe titel voor alle leeftijden. Of je nou voor het eerst in aanraking komt met LEGO, of al jaren een trouwe fan bent, LEGO The Incredibles heeft voor iedereen wel iets in petto. Wat technische imperfecties blijven niet ongezien, maar onderaan de streep blijven de superavonturen van The Incredibles van begin tot eind een genot om te spelen.

Dit artikel is in samenwerking met XGN.nl

Bekijk meer van