Nieuws/Tech

Mindervalide mensen krijgen aangepast controller voor games

De game-industrie groeit jaarlijks en gamers geven vele miljoenen uit aan games, consoles, controllers en andere hebbedingetjes die met games te maken hebben. Maar wat als je een beperking hebt en daardoor niet goed van je spel kan genieten? Microsoft denkt daar een oplossing voor te hebben met de Xbox Adaptive Controller.

Voor de meeste gamers is het de normaalste zaak van de wereld: je gameconsole aanzetten, Battlefield of Call of Duty starten en spelen maar. Helaas zijn er ook liefhebbers die niet kunnen genieten van FIFA of Grand Theft Auto, vanwege slechter zicht, minder gehoor of omdat ze een lichaamsdeel missen. Microsoft vindt dat iedereen moet kunnen gamen, evenals mensen met een beperking. Juist voor die groep brengt het bedrijf een aangepaste controller op de markt, de zogeheten Xbox Adaptive Controller.

Negentien ingangen

Eigenlijk is de Xbox Adaptive Controller een groot, grijs toetsenbord met daarop twee gigantische ronde knoppen, een D-pad en enkele menuknoppen die je ook op een normale Xbox One-controller vindt. Microsoft vindt het een belangrijk aspect dat de controller in de huisstijl van andere Xbox-apparatuur paste.

Het echte huzarenstukje van de Adaptive Controller zit niettemin aan de achterkant verstopt. Daar vind je namelijk negentien ingangen, die allemaal functioneren als een knop die jij op de controller vindt. Zo is de blauwe X-knop verstopt aan de rechterkant van het apparaat, terwijl één van de schouderknoppen in het midden van de Adaptive Controller te vinden is.

Het principe van de Adaptive Controller is dan ook simpel: stop elke game-accessoire, zolang die een 3.5mm-output heeft, in één van de ingangen op de achterkant en je kunt aan de slag. Wil je racen in een racespel als Forza? Stop een voetpedaalcontroller in de desbetreffende ingang en je kunt aan de slag! Het klinkt ontzettend simpel en dat is dan ook precies de intentie van Microsoft. Zonder moeite verwissel je accessoires met de poorten en kun je een ander spel spelen.

Bovendien is de Xbox Adaptive Controller draadloos om zo het gemak voor de gebruikers te vergroten. De batterij kun je moeiteloos opladen en gaat minstens vijfentwintig uur mee, zodat je niet met AA-batterijen hoeft te slepen.

Minecraft

Maar wat als een game zoals Minecraft nou meer van je eist? Rondkijken en lopen doe je meestal met twee pookjes op een controller, hoe pas je dat aan naar één pookje en wat knoppen? Daarvoor heeft Microsoft ook iets bedacht, namelijk de zogenaamde ‘wild-card’-poorten op de Adaptive Controller. Deze poorten hebben diverse functies, zoals in Minecraft.

Met een pookje in de linkerhand loopt het poppetje vooruit, maar houd met je voet een andere knop ingedrukt en in plaats van te lopen, kijk en draai je rond. Zodra je de knop loslaat, loopt jouw poppetje gedwee weer de kant op waar jij heen wijst. Zo kun je met slechts één pookje en twee knoppen tot je beschikking toch rondlopen, kijken en je vuisten gebruiken in de gamewereld.

Met al zijn functies en mogelijkheden is de Xbox Adaptive Controller een vooruitgang in de game-industrie. Een gamecontroller die verschillende mindervalide mensen toch nog met plezier kan laten gamen. Moeiteloos kunnen meerdere accessoires van diverse gamebedrijven erop worden aangesloten. Hiermee is de potentie van de Xbox Adaptive Controller voor sommigen daadwerkelijk immens en gaat het apparaat levens veranderen.

De Xbox Adaptive Controller komt in september uit en gaat 89 euro kosten.

Dit artikel is in samenwerking met XGN.nl