Review: Vampyr

Het imago van de vampier is het laatste decennium flink veranderd. Niet langer staan de bovennatuurlijke wezens te boek als dodelijke jagers die in het holst van de nacht op zoek gaan naar een sappige nek, maar als een sekssymbool voor onzekere tieners.

Kan Vampyr dat imago omdraaien of kunnen we de klassieke vampier beter begraven met een houten staak door het hart?

Vampyr is de derde game uit de stal van ontwikkelaar Dontnod Entertainment. Deze Franse gamemakers hebben in korte tijd niet alleen bewezen zeer gedreven in het vak te zijn, maar ook nog eens flexibel. Met Remember Me uit 2008 debuteerden ze met een futuristische actiegame en in 2015 volgden ze dat op met het verhalende Life is Strange. Nu is het de beurt aan Vampyr, een actievol rollenspel dat de speler in de rol plaatst van een vampier.

De vampier in kwestie is Jonathan Reid, een gerenommeerde dokter die wereldwijd faam heeft behaald met zijn voortgang en succes op het gebied van bloedtransfusies. Maar de wereld heeft weinig oor naar roem en faam, want de Eerste Wereldoorlog verscheurt heel Europa en in Jonathans thuisstad Londen liggen de straten bezaaid met lijken dankzij de Spaanse Griep. Omdat zijn moeder ook ziek is geworden keert Jonathan terug naar het grimmige en duistere Londen van 1918. Alleen wordt de beste dokter in de haven al gegrepen door een vampier.

Gelukkig voor Jonathan ontwaakt hij al snel uit de dood, met een onmetelijke dorst naar bloed, en begint zijn missie in Londen. Zijn missie om niet alleen te overleven in de vijandelijke samenleving van Londen, maar ook om te achterhalen wie zijn ‘maker’ is en ook nog eens een medicijn te vinden voor de ziekte die Londen teistert. Jonathan is en blijft immers een dokter, ondanks zijn buitengewone toestand.

Een klassieke vampier wordt gekenmerkt door zijn blijvende dorst naar bloed en Vampyr maakt op een zeer originele manier gebruik van dat gegeven. Het grimmige Londen van Vampyr bestaat namelijk uit verschillende districten, waar inwoners onderdeel zijn van hun eigen ecosysteem, dat ze vaak met moeite in stand houden tussen al het dood en verderf dat de stad rijk is. Als iemand uit zo’n ecosysteem valt kan dat soms grote gevolgen hebben. Gevolgen die niet altijd even duidelijk zijn op het moment dat je een keuze maakt. Zo is het overduidelijk wat er gebeurt als een dokter van een ziekenhuis verdwijnt, maar wat zal de dood van een buitenlandse prostituee als gevolg hebben?

Terwijl je het hoofdverhaal van Vampyr speelt, word je door deze districten geleid en het is aan de speler hoe je omgaat met de verschillende inwoners van Londen die je ontmoet. Je kan de inwoners helpen met hun verschillende problemen, achter hun diepste geheimen komen, ze genezen van hun kwalen of… je kan ze leegzuigen van al hun bloed.

Voor zo’n beetje elke actie die je uitvoert, zoals een opdracht voltooien of het winnen van een gevecht, verdien je ervaringspunten, maar je verdient verreweg de meeste ervaringspunten door een inwoner leeg te zuigen tot de laatste druppel. Die actie kan zogezegd dus wel grote gevolgen hebben. En als je de meeste ervaringspunten uit een persoon wilt halen, moet je je verdiepen in diegene en zijn geheimen achterhalen, waardoor een simpele morele keuze ineens niet meer zo simpel is. Het vermoorden van een inwoner die een afperser en een pestkop is lijkt niet zo'n dilemma, maar wel als blijkt dat hij een jonge zoon heeft en wiens leven je daarmee ook verwoest.

De ervaringspunten die je ermee vergaart, zijn dan ook zeer waardevol, want hoewel je in Vampyr voornamelijk aan het praten bent met inwoners en het achterhalen van de identiteit van de vampier die jou heeft gebeten, moet er ook veel gevochten worden. Dat kan je doen met conventionele wapens, zoals zwaarden, pistolen en houten staken, maar je kan ook gebruikmaken van de bovennatuurlijke krachten van een vampier die je kan ontgrendelen met ervaringspunten. Zo ben je niet alleen razendsnel, maar heb je bijvoorbeeld ook de mogelijkheid om een speer te vormen van bloed of jezelf te beschermen tegen vijandelijke aanvallen, met genoeg keuze aan speelstijlen. Laat je niet verrassen door het charmante voorkomen van Jonathan en de reputatie die vampieren hebben opgebouwd in populaire media, hij is een meedogenloze vampier die zijn vijanden aan stukken scheurt als het nodig is.

Dat gezegd hebbende is het vechten wel het zwakste aspect wat Vampyr te bieden heeft. Het vechtsysteem voelt niet altijd even accuraat en responsief aan. Zo zijn er momenten dat je zeker weet dat je een aanval ontwijkt, maar krijg je alsnog schade. Ook hadden we liever iets meer diversiteit in vijanden gezien binnen de facties waartegen je vecht in Vampyr. Bovendien voelt het contrast tussen het zorgvuldig uitkiezen van een smaakvol hapje een beetje raar aan, wanneer je een straat verderop een hele bende aan stukken hakt zonder blikken of blozen. De morele lading bij vijanden is compleet afwezig. Gelukkig zullen er niet veel getuigen zijn van alle gruwelijke daden die je in de kleine uurtjes van een mistig Londen uitvoert.

+ Sterk verhaal met een intrigerende protagonist

+ Het geteisterde Londen wordt enorm sfeervol neergezet

+ De bloeddorst van een vampier wordt op een interessante wijze gebruikt

+ Genoeg keuzevrijheid in speelstijl

- Vechten voelt niet altijd even soepel aan

- We hadden graag iets meer diversiteit in vijanden gezien

Vampyr maakt van vampieren weer een doodeng fenomeen zoals ze horen te zijn, met hun blijvende dorst om zich te voeden met het bloed van mensen, zelfs als ze een dokter zijn met de beste bedoelingen. De game zet het niet alleen het concept van de ouderwetse vampier sterk neer, maar maakt er ook enorm goed gebruik van door de speler constant te verleiden met sappige burgers. Daardoor heeft Vampyr niet alleen een spannend hoofdverhaal, maar is de weg die je aflegt tussen de missies door ook een constante, sterke ervaring. Het spel speelt met je moraal, je geweten en je brein. Wat zal er toch gebeuren als je die bepaalde inwoner leegzuigt? Het is jammer dat het vechtsysteem een paar steekjes laat vallen, maar het mag zeker geen reden zijn om Vampyr te laten liggen. Wie zijn tanden in deze game steekt zal geboeid zijn tot het laatste moment.