Captain Toad Treasure Tracker Switch Review

Al jaren redden we prinses Peach in de avonturen van de welbekende Nintendo personages Mario en Luigi en mogen we op pad met hun groene vriend Yoshi. Het zijn allemaal leuke games, maar telkens staat er één iemand aan de zijlijn te kijken: Toad.

Na al die jaren het hulpje te zijn geweest is Toad toe aan zijn eigen (puzzel)game. Toad gooit direct hoge ogen, al moet er wel gezegd worden dat zijn puzzels soms wat repetitief aanvoelen.

Captain Toad Treasure Tracker is een puzzelgame die drie jaar terug al voor de Wii U uitkwam. Maar omdat die console niet echt populair was, kreeg de game niet de aandacht die hij verdiende. Dus komt het spel nog een keer uit. Dit keer kondigt Nintendo het spel wél groots aan. Het is tenslotte het eerste echte avontuur van Toad, waarin hij zelf zijn geliefde Toadette mag redden.

Tijdens het schatzoeken wordt Toadette ineens opgetild door een enorme vogel die met haar wegvliegt. Daardoor moet Toad op zoek naar de plek waar de vogel zich ophoudt. Deze zoektocht brengt hem naar de meest diverse levels, allemaal geïnspireerd op bekende Mario levels. Zo zijn er levels die bestaan uit groene weides, levels met lava waarbij je over platformen moet lopen en levels waarbij het bekende Mario spookhuis centraal staat. Speciaal voor deze Switchversie van de game zijn er ook een paar levels uit het nieuwste Mario avontuur Super Mario Odyssey toegevoegd.

Inspiratie voor de ruim 70 levels in deze ongeveer zes uur durende game haalde Nintendo uit de Japanse tuindozen genaamd Hakinowa. De levels zijn compact, volledig driedimensionaal en over het algemeen binnen enkele minuten te voltooien. En alle levels hebben drie dingen gemeen: Ze zijn grafisch erg goed uitgewerkt, stralen vrolijkheid uit en het zijn allemaal puzzels.

Telkens is het doel hetzelfde, namelijk drie verstopte diamanten vinden en de gouden ster bereiken die het einde van het level kenmerkt. Voor de echte fanatieke schatzoekers is er bovendien nog een verborgen doel om te voltooien, zoals bijvoorbeeld het vinden van een gouden paddenstoel. Dit klinkt allemaal makkelijk, maar dat is het soms niet.

Captain Toad is namelijk op zijn eigen manier een unieke game. Je bent beknopt in je bewegingen en kan bijvoorbeeld niet springen om even over een obstakel heen te gaan of een vijand te verslaan zoals in de andere games uit het Mario-universum. Daarom moet je inventief zijn om alle levels te kunnen voltooien.

In het begin zijn de levels daarbij redelijk open en rechttoe rechtaan. Alle diamanten liggen nagenoeg op je pad en er is nog geen sprake van een echte puzzel. Maar later in de game wordt alles net even wat lastiger. Er komen dan bijvoorbeeld schuifbare of draaibare elementen voorbij die je handig met het touchscreen van de Switch bedient , terwijl sommige platformen wegzakken als je daarop gaat staan.

Hierdoor wordt het lastiger om alle levels voor de volle honderd procent uit te spelen. Om alles goed te kunnen zien moet je de levels telkens vanuit verschillende hoeken bekijken. En het gevoel van herhaling treedt dan ook al snel op. Je mogelijkheden zijn beperkt en de Switchgame zal soms dan als een herhaaloefening aanvoelen. Gelukkig had Nintendo dat zelf ook door en zijn er wat afwisselende levels toegevoegd waarbij het puzzelelement even plaats maakt voor platformactie of een bonusronde waarbij je zoveel mogelijk munten moet verzamelen.

+ Meer dan 70 leuke puzzels

+ Toegankelijk voor zelfs de kleinste gamers

+ Grafisch net zo goed als de Mario games

- Voelt soms wat repetitief aan

- Met zes uur speeltijd redelijk kort

Captain Toads eerste echte solo-avontuur bewijst dat een spel rondom de vrolijke paddenstoel absoluut bestaansrecht heeft. Dit komt doordat de game niet de zoveelste platformgame in het Mario universum is, maar zich juist kenmerkt als een ware puzzelgame die je uren bezig kan houden.

Daarbij is het een titel voor jong en oud en tevens een game die, mede door de handheld modus van de Switch, makkelijk weggelegd kan worden om enkele dagen later weer op te pakken. Nintendo is altijd ijzersterk geweest in het neerzetten van titels die toegankelijk zijn, maar toch ook wat uitdaging meebrengen voor perfectionisten. En in dat rijtje hoort Captain Toad Treasure Tracker absoluut thuis.