Nieuws/Tech

Atari achter Nestlé aan om Kit Kat-reclame

SAN FRANCISCO - Nestlé heeft het met Atari aan de stok gekregen vanwege een Kit Kat-reclame waarin gamers een computerspel spelen dat wel heel veel lijkt op Atari's Breakout. Volgens Atari maakt Nestlé misbruik van het nostalgische imago dat rond Atari hangt, meldt de BBC.

Dat Atari's Breakout wordt bedoeld in de Kit Kat-reclame is zonneklaar. Het spel dat in de commercial wordt gespeeld is identiek aan Breakout met als enige verschil de toevoeging van Kit Kat-reepjes als steentjes. Breakout was in de jaren 70 een voltreffer voor Atari. Het waren de hoogtijdagen van het bedrijf en met Breakout had het dé opvolger van Pong in handen. Breakout is onder meer ontwikkeld door de latere oprichters van Apple, Steve Jobs en Steve Wozniak.

Nestlé voert onder meer aan dat het een onschuldige knipoog was richting retrogamers. Verder plaatst de Zwitserse chocolademaker vraagtekens bij de timing van de rechtszaak. De gewraakte reclame werd in 2006 uitgezonden in het Verenigd Koninkrijk en Nestlé heeft geen plannen om de video opnieuw uit te zenden. Wellicht heeft de comeback van Atari er iets mee te maken. Het bedrijf lanceert binnenkort voor het eerst in jaren weer een nieuwe spelcomputer.