Nieuws/Tech

Ionic moet van Fibit weer marktleider maken

SAN FRANCISCO - De Ionic, de eerste smartwatch van Fitbit, moet zorgen dat de maker van wearables weer marktleider wordt. Fitbit verloor die positie aan Apple en het Chinese Xiaomi. De Ionic is vanaf maandag op de website van Fitbit te koop en moet 349 euro kosten.

Het slimme horloge is waterdicht en beschikt over gps en een spo2 sensor om het zuurstofgehalte in het bloed te schatten. Fitbit heeft gekozen voor een eigen besturingssysteem. In de toekomst gaan alle producten van het concern op Fitbit OS draaien.

Oorspronkelijk was het de bedoeling om de Ionic in het voorjaar te lanceren, maar Fitbit bleek allerlei problemen te hebben met de uitrol. Zo had het concern moeite met het ecosysteem van apps rond het eigen besturingssysteem. Dat kwam deels omdat appbouwers huiverig bleken apps te creëren voor het nieuwe besturingssysteem. Ze mikten liever op de gangbare systemen van Apple en Android. Ook waren er problemen met de gps en het waterdicht krijgen van de smartwatch.

Naast de Ionic lanceerde Fitbit ook de Aria 2, de nieuwe slimme weegschaal. Daarmee onderstreept het concern de ambitie van CEO James Park. Hij wil Fitbit omvormen tot een concern dat digitale oplossingen biedt voor de medische wereld. Zo wordt de Ionic nu al ingezet bij mensen die last hebben van slaapstoornissen. In de komende jaren wil Fitbit de slimme horloges of health watches inzetten voor allerlei diagnostische doeleinden.