Nieuws/Tech

Reclamewereld ten strijde tegen adblocker

De Nederlandse brancheorganisatie van online adverteerders IAB Nederland gaat actief ten strijde trekken tegen zogeheten adblockers. Niet door tegenmiddelen te ontwikkelen, maar door richtlijnen voor internetadverteerders en uitgevers op te zetten.

Het doel van de richtlijnen is om advertenties minder ergernis te laten opwekken. Zo wordt aangeraden om eerst de inhoud van de website in te laten laden en dan pas de advertenties. In de praktijk blijkt namelijk dat veel bezoekers van een site nu zitten te wachten op het inladen van reclame en ondertussen een artikel bijvoorbeeld niet kunnen lezen.

Daarnaast wordt opgeroepen om dezelfde advertenties niet te vaak te tonen en om terughoudend te zijn met vormen van reclame die irritatie opwekken.

Steeds meer consumenten grijpen naar adblockers om hun webervaring te vergemakkelijken. Zo worden sites die vol staan met reclame makkelijker te bereiken en kunnne reclames voor video's overgeslagen worden. Hierdoor lopen uitgevers en publicaties echter wel inkomsten mis. Naar schatting gebruiken wereldwijd zo'n 200 miljoen mensen een adblocker.