Nieuws/Tech

Maatregelen tegen kliklokkende advertenties

Internetreus Google heeft verschillende maatregelen doorgevoerd waarmee het wil voorkomen dat gebruikers op mobiele telefoons niet per ongeluk een link uit een advertentie openen.

Spelers van mobiele games kennen het fenomeen: na een ronde in de game wordt het scherm helemaal overgenomen voor een advertentie voor een andere app. Om de reclame te sluiten, moet een piepklein kruisje in de hoek aangeraakt worden, maar vaak mis je en open je juist de link in de advertentie.

Zelfs Google, die de advertentie via zijn eigen AdWords-dienst aanbiedt, vindt dat niet kunnen. Het bedrijf heeft daarom een reeks maatregelen bedacht om dit misbruik tegen te gaan. Zo is de omgeving rond het kruisje niet meer actief en gebruikers zullen dus niet per ongeluk de advertentie openen terwijl ze hem juist willen sluiten.

Daarnaast worden advertenties op mobiele websites die door Google geserveerd worden, aangepast. Zo zullen de randen van een grote advertentie niet meer klikbaar zijn. Uit onderzoek van het bedrijf blijkt namelijk dat veel mensen per ongeluk een advertentie openen terwijl ze enkel naar boven of beneden willen scrollen. Tenslotte worden advertenties pas klikbaar gemaakt als ze al eventjes op het scherm staan. Dit geeft gebruikers de kans om eerst even te kijken of de advertentie wel iets is waar ze op willen klikken.

Volgens Google is de verandering naast voor bezoekers ook goed voor adverteerders. Zij krijgen hierdoor minder 'vervuilde' kliks waarvoor ze moeten betalen en komen er juist meer echt geïnteresseerde mensen terecht op het product of pagina waarvoor geadverteerd wordt.