796149
Tech

Conflict om YouTube-adres Lush

Een populaire videoblogger die al tien jaar gebruikt maakt van het YouTube-adres Lush, ziet zijn fans opeens doorgestuurd worden naar het gelijknamige cosmeticamerk. Een algoritme is volgens Google de boosdoener.

Vlogger Matthew Lush registeerde de gebruikersnaam Lush in 2005 die gekoppeld was aan het adres YouTube.com/Lush. Sinds vorig jaar kunnen makers van YouTube-filmpjes het adres van hun kanaal aanpassen.  

Lush Cosmetics laat aan de BBC weten dat het niet om de wijziging heeft gevraagd. Google bevestigt dat en laat weten dat een algoritme heeft bepaald welk adres Lush Cosmetics heeft gekregen, gebaseerd op data van onder andere YouTube, Google+ en Google’s zoekmachine.

Matthew Lush die tien keer zoveel abonnees heeft als de zeepfabrikant voelt zich verraden door Google. "Ik heb dat adres afgedrukt op duizenden armbanden die ik heb verkocht en het wordt vermeld in mijn video’s. Ik kan die niet opnieuw maken", vertelt Lush in een reactie aan de BBC.

De zoekgigant heeft laten weten mee te voelen met de vlogger en heeft aangeboden om te betalen voor nieuw marketingmateriaal voor zijn kanaal. Volgens de BBC is het aan Lush Cosmetics om het adres wel of niet terug te geven aan Matthew Lush. Het merk wil echter niet zeggen of het van plan is dit te doen.

Inmiddels zijn fans van Matthew Lush een petitie gestart waarin ze het cosmeticabedrijf vragen het webadres aan de videoblogger te overhandigen.